خرابی سه شاخه پلوس پراید

خرابی سه شاخه پلوس پراید

زمان مطالعه :

4.5

دسته بندی :

مطالب پیشنهادی

نویسنده مطلب :

admin

تاریخ انتشار :

25 خرداد 1401

This post's average rating is: 5

پلوس یکی از مهم‌ترین قطعات مربوط به سیستم انتقال قدرت در خودرو است. این قطعه اجزای مختلفی دارد. یکی از این اجزا سه شاخه پلوس است. در صورت خرابی سه شاخه پلوس پراید، ضربه‌های متوالی از طرف پلوس به موتور وارد می‌شود. بدین ترتیب دسته دنده حتی در سرعت‌های پایین نیز تکان می‌خورد و خودروی شما در سرعت‌های بالا به لرزه درمی‌آید. در چنین حالتی باید به خرابی پلوس خودروی خود شک کنید و نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. اگر به موقع به این مسئله رسیدگی نکنید مشکلات بزرگتری به وجود خواهد آمد.

البته معمولا از ناحیه پلوس خودرو صداهایی شنیده می‌شود که دلیل آن برخورد انتهای میله پلوس با مشعلی پلوس است. این صداها دلیلی بر خرابی پلوس نیست. البته اگر پلوس به درستی از دو طرف مهار شده باشد زمانی که خودرو در حال حرکت است، هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد و صدای اضافی شنیده نمی‌شود.

معمولا اجزای مختلف پلوس با تراشکاری تعمیر می‌شوند اما این اقدام بیشتر در مورد خودروهایی که قطعات یدکی گران قیمت دارند توصیه خواهد شد. هر چند قطعه تعمیرشده هرگز مانند یک قطعه نو عمل نمی‌کند و دوام نمی‌آورد. چون با تراش خوردن سطح آبکاری‌شده، مقاومت قطعه در برابر ساییدگی کاهش می‌یابد و زودتر از آنچه تصور می‌کنید خراب می‌شود. پس در نهایت مجبور خواهید شد قطعه تازه‌ای را جایگزین آن نمایید. این در حالی است که قیمت قطعات یدکی خودرویی مانند پراید در حدی است که تعویض از تعمیر ‌به‌صرفه‌تر است. پس در زمان خرابی سه شاخه پلوس پراید بهتر است به جای تعمیر آن را تعویض کنید.

پلوس چیست ؟

پلوس قطعه‌ای مربوط به جلوبندی خودرو است و عضوی از سیستم انتقال قدرت به شمار می‌رود. این قطعه نیروی تولیدشده توسط موتور را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و بدین ترتیب چرخ‌ها را به چرخش درمی‌آورد تا خودرو بتواند حرکت کند. این قطعه دارای میله‌ای به نام میله پلوس است که یک سر آن به دیفرانسیل و سر دیگر به چرخ‌های خودرو متصل می‌شود. در نتیجه نیروی دیفرانسیل به راحتی به چرخ‌ها انتقال می‌یابد. پلوس علاوه بر این میله، دارای اجزای دیگری نیز است که یکی از آنها قطعه‌ای به نام سه شاخه است. اگر این سه شاخه لق باشد انتقال نیرو به چرخ‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

علائم خرابی سه شاخه پلوس پراید

سه شاخه پلوس چیست ؟

سه شاخه پلوس یکی از قطعات مهم در پلوس خودرو است که در داخل سرگیربکس (مشعلی پلوس ) قرار می‌گیرد. سه شاخه پلوس قطعه مهمی به‌نام مشعلی را که در انتهای گیربکس واقع شده به پلوس متصل می‌کند. در خودروهای جدید، نیرویی که در موتور تولید می‌شود و باید به چرخ‌ها برسد تا خودرو حرکت کند از طریق سه شاخه پلوس به میله پلوس انتقال می‌یابد و در نهایت از طریق سرپلوس به چرخ‌ها وارد می‌شود.
هر سه شاخه پلوس دارای یک تعداد خار‌ است. این خارها به قدری مهم هستند که نوع سه شاخه را تعیین می‌کنند. مثلا سه شاخه پلوس خودروی پراید در دو نوع ۱۹ خار و ۲۰ خار برای خودروهای دارای گیربکس دنده دستی و برای اتوماتیک 21 خار یافت می‌شود. اگر با خرابی سه شاخه پلوس پراید مواجه شدید و قصد خرید یک سه شاخه جدید را داشتید فروشنده از شما می‌پرسد که چه نوع سه شاخه‌ای می‌خواهید. در این حالت شما می‌توانید با شمارش تعداد خارهای سه شاخه، نوع آن را تعیین کنید و سه شاخه مناسب با خودروی خود را خریداری نمایید.

علت شکستن سه شاخه پلوس پراید

علائم خرابی سه شاخه پلوس پراید

علائم مختلفی برای خرابی سه شاخه پلوس وجود دارد. یکی از بارزترین این علائم که به راحتی می‌توانید از روی آن به خرابی سه شاخه پلوس خودروی خود پی ببرید لرزش شدید فرمان و بدنه خودرو است. این لرزش معمولا زمانی که از سربالایی بالا می‌روید یا خودرو را با سرعت زیاد می‌رانید بیشتر هم می‌شود. منظور سرعت بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. از دیگر نشانه‌های خرابی این قطعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• وارد شدن ضربه‌های پشت سر هم از سمت پلوس به موتور خودرو
• تکان خوردن دسته دنده خودرو حتی در سرعت‌های پایین
چنانچه سه شاخه پلوس خودروی شما دچار خرابی شود و به موقع تعویض نشود مشکلات بزرگتری را به بار می‌آورد. مثلا اولین آسیب به پلوس خودروی شماست بعد گیربکس و بعد دسته موتور‌ها را دچار مشکل می‌کند و از بین می‌برد.
اخطار مهم :
این مورد اگر درست و به موقع تشخیص داده شود و اقدام به تعویض سه شاخه پلوس کنید با کمتر از 200 هزار تومان هزینه ،از یک خسارت چند میلیونی جلوگیری می‌کنید.
این در حالی است که عدم رسیدگی به‌موقع به خرابی سه شاخه پلوس پراید هم می‌تواند این مشکل را به بارآورد.

تعویض سه شاخه پلوس پراید
علت شکستن سه شاخه پلوس پراید

معمولا استفاده ناصحیح از خودرو می‌تواند موجب صدمه به قطعات جلوبندی از جمله سه شاخه پلوس شود. یکی از این موارد استفاده ناصحیح، انجام حرکات نمایشی مانند تیک‌آف و نیز بکسل کردن یک خودروی سنگین‌تر است.
همچنین نبود گیریس کافی داخل محفظه مشعلی پلوس و محل قرارگیری سه شاخه که اصطلاحا باعث خشک کار کردن و درگیری بیش از حد این قطعات خواهد شد، از دلایل اصلی آسیب هستند. در صورت کافی نبودن گیریس پارگی گردگیر پلوس اتفاق خواهد افتاد. این مورد باعث بیرون ریختن گیریس از داخل محفظه خواهد شد و اتفاقات ناگواری را که به آنها اشاره کردیم به دنبال خواهد داشت.

تعویض در صورت خرابی سه شاخه پلوس پراید

برخی از قطعات یدکی خودرو هستند که در صورت خراب شدن به راحتی تعمیر می‌شوند اما لازم است بدانید هرگز مانند روز اول نمی‌شوند و بسیار کمتر از آنچه تصور می‌کنید کار می‌کنند. پس همواره به جای تعمیر توصیه به تعویض می‌شود. مخصوصا در مورد قطعه‌ای که خرید و تعویض آن هزینه زیادی ندارد. یکی از این قطعات سه شاخه پلوس پراید است. گاهی اوقات جوش دادن سه شاخه پلوس پراید می‌تواند آن را تعمیر کند اما این تعمیر زمان زیادی دوام نمی‌آورد.

جوش دادن سه شاخه پلوس پراید

هزینه تعویض سه شاخه پلوس پراید

هزینه تعویض سه شاخه پلوس پراید اصلا زیاد نیست. خود قطعه شاید چیزی حدود ۷۰ هزار تومان و دستمزد تعمیرکار نیز همین مقدار باشد. پس تنها کافی است در صورت دیدن هر گونه نشانه‌ای از خرابی این قطعه بدون اینکه ذره‌ای نگران هزینه باشید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید و نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

نکات تکمیلی در مورد خرابی سه شاخه پلوس پراید

همیشه نسبت به نشانه‌هایی مانند صداهای عجیب و غریب از جمله تق تق کردن، زوزه کشیدن و … حساس باشید و در اسرع وقت خودرو را به یک تعمیرکار نشان دهید تا خودروی شما دچار مشکلات بعدی نشود. مورد بعدی که باید حتما به آن توجه کنید حالات غیرعادی خودرو در سرعت بالا و نیز در زمان تعویض دنده است. این را بدانید که در بیشتر اوقات مشکل چندان حاد نیست اما اگر نادیده گرفته شود می‌تواند مشکلات حاد با هزینه‌های بسیار زیاد را به دنبال داشته باشد.

 

کلمات کلیدی

3 thoughts on “خرابی سه شاخه پلوس پراید

  1. M.V گفت:

    با سلام و سپاس
    راهنمای علایم سه شاخه پلوس کامل و مفید بود.
    با سپاس فراوان

  2. وحید گفت:

    خیلی درست راهنمایی کردیدماشین من پراید هستش وهمین علاعم رودارد،ممنونم

  3. ماهان گفت:

    سلام پراید من مدل ۹۱ هست و دنده ۴ صدای زوزه میاد ایا این مشکل از سه شاخه هست؟ و سه شاخه من از طرف رانتده از داخل مشعلی در میاد شاسی ماشینمم سالمه ممنون میشم راهنمایم کنید چیکار کنم با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن