لنت ترمز چیست و چه نقشی در ماشین‌ها دارد؟

زمان مطالعه :

دسته بندی :

لنت ترمز

نویسنده مطلب :

مهدی یوسفی

تاریخ انتشار :

15 تیر 1403

سیستم ترمز موثر و بی‌نقص خودرو، نیازمند قطعات تشکیل‌دهنده باکیفیت از جمله لنت ترمز است. این وسیله در صورت برخورداری از کیفیت مناسب، شما را از خطرات احتمالی دور نگه می‌دارد. این‌که هنگام ردشدن ناگهانی یک حیوان از جلوی خودرویتان ترمزهای ماشین سریعا آن را متوقف کنند، نیازمند لنت ترمز باکیفیت هستند.

لنت ترمز چیست و چه زمانی نیاز است آن را تعویض کنید؟ موضوعی‌ست که در این مقاله از اوستا یدک به بیان آن پرداخته‌ایم. اگر مانند یک آدم مکتشف دوست دارید با تمام اجزای ساختاری خودروها، به‌ویژه لنت ترمز آشنا شوید، توصیه می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. پاسخ به سوال لنت ترمز چیست، شما را در خرید نوع باکیفیت و مناسب این قطعه برای ماشینتان یاری می‌کند.

تعریف لنت ترمز به زبان ساده

لنت ترمز بخش کلیدی و مهم سیستم ترمز خودروها و وسایل نقلیه است. تماس این قطعه با چرخ‌ها، فشار و اصطکاک کافی را برای توقف وسیله نقلیه اعمال می‌کند. گرچه در نگاه اول عملکرد این لنت بسیار ساده به‌نظر می‌رسد؛ اما کار این قطعه فراتر از چیزی‌ست که فکرش را می‌کنید. اگر این قطعه به‌درستی کار نکند، قطعات دیگر خودرو هم دچار فرسودگی خواهند شد.

لازمه جلوگیری از فرسودگی قطعاتی مانند دیسک‌ها، کالیپرها و دیسک چرخ‌ها، مراقبت و تعویض به‌موقع لنت ترمز است. تنها با رعایت چند نکته ریز و مهم، از واردشدن خسارت‌های بیشتر و بروز تصادف جلوگیری خواهید کرد.

انواع لنت ترمز دیسکی

ماشین مانند کودکی‌ست که همواره نیاز به رسیدگی دارد. اگر قطعات مصرفی خودرو به‌موقع تعویض نشوند، ممکن است خرج زیادی روی دستتان بگذارند. فرقی نمی‌کند در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؛ مکانیک هستید، فروشگاه قطعات یدکی خودرو دارید یا یک شهروند ساده هستید، لازم است انواع لنت ترمز را بشناسید.

لنت ترمز ارگانیک

در ساخت این نوع لنت از آزبست به‌عنوان یک ماده ایجاد‌کننده اصطکاک استفاده می‌شود. دلیل استفاده از چنین ماده‌ای در این قطعه، جذب و دفع گرمای حاصل از اصطکاک لنت ترمز است. آزبست ماده خوبی برای دفع گرما بود؛ اما خطرات سلامتی ناشی از آن باعث توقف تولید این نوع لنت‌ها شد. لنت‌ترمزهای آزبستی هنگام کاهش سرعت و توقف خودروها گردوغبار زیادی ایجاد می‌کنند.

امروزه لنت خودروها و سایر قطعات ترمز از مواد ارگانیک و ایمن‌تر ساخته شده‌اند. این نوع لنت‌ها که با نام لنت ترمز ارگانیک غیرآبستوسی هم شناخته می‌شوند، از مواد طبیعی مانند شیشه، لاستیک، ترکیبات کربنی و رزین‌ها ساخته می‌شوند. چنین موادی مقاومت زیادی در برابر حرارت بالا دارند؛ به همین علت، حرارتی که توسط وسایل نقلیه تولید می‌شود، به چسبیدن مواد لنت ترمز به یکدیگر کمک می‌کند.

در بسیاری از لنت‌های آلی شاهد حضور کولار که جزء مهمی از این لنت‌هاست هستیم. مزیت فوق‌العاده‌ای که لنت‌ترمزهای ارگانیک، از جمله لنت‌های کولار دارند، عدم ایجاد آلودگی‌ست. این نوع لنت‌ها نرم‌تر از مدل‌های دیگر و ساکت‌تر هستند. نقطه ضعف چنین قطعاتی را می‌توان در سایش سریع‌تر نسبت به سایر انواع لنت‌ها و ایجاد گردوغبار بیشتر هنگام خرابی مشاهده کرد.

با در نظرگرفتن چنین مواردی، مشخص می‌شود که لنت‌های ارگانیک برای وسایل نقلیه سنگین یا حتی ماشین‌هایی که نیاز به توقف سریع دارند، مناسب نیستند. از لنت ترمزهای ارگانیک و کولار معمولا در خودروهایی که رانندگی سنگین و پرتهاجمی ندارند، استفاده می‌شود. وزن سبک خودروها و توقف‌های سخت و محدود، سواری ایمنی رقم می‌زند.

در مقابل، لنت‌های آزبستی در خودروها و وسایل نقلیه سنگین با کارایی بالا استفاده می‌شد تا در این خودروها اصطکاک زیادی ایجاد کنند. لنت ترمز ارگانیک اصطکاک و گرمای متوسطی ایجاد می‌کند از این رو کاربرد گسترده‌ای در اتومبیل‌های سبک‌وزن که برای رفت‌وآمدهای روزمره استفاده می‌شوند، دارند.

لنت NAO نرم‌تر از سایر لنت‌هاست؛ از این رو کم‌ترین فشار به دیسک چرخ‌های سیستم ترمز وارد و سروصدای کمی تولید می‌شود. همچنین، نرم‌بودن این قطعه ترمز از واردشدن هزینه‌های زیاد تعمیر و تعویض دیسک چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. با وجود چنین مزیتی استفاده از لنت ترمز ارگانیک تقاضای زیادی دارد؛ اما اگر کمی در موضوع دقیق‌تر شویم، معایبی را هم پیدا خواهیم کرد.

لنت ترمز سرامیکی

این نوع لنت‌ها عملکرد ترمزگیری فوق‌العاده‌ای دارند و همانند سایر لنت‌های ترمز در طول زمان دچار فرسودگی می‌شوند. لنت‌های سرامیکی با این‌که سبک‌وزن هستند و عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند؛ اما قیمتشان بالاست.

جنس این نوع لنت‌ها از مواد پرکننده، مواد باندینگ و مقداری الیاف مس است؛ در واقع می‌توان گفت جنسی شبیه به سرامیک و سختی آن دارند. لنت ترمز سرامیکی گرما را به‌خوبی دفع و عملکرد خود را حتی پس از توقف حفظ می‌کند. با این‌که این محصولات با گذشت زمان دچار فرسودگی می‌شوند؛ اما فرسودگی آن‌ها طول می‌کشد و علاوه‌بر آن گردوغبار کم‌تری تولید می‌کنند.

غباری که توسط این لنت‌ها در زمان فرسودگی ایجاد می‌شود رنگ روشن‌تری دارد و به چرخ‌ها نمی‌چسبد. با این‌که این قطعات مزایای زیادی دارند؛ اما به دلیل گران‌بودنشان برای بسیاری از وسایل نقلیه مناسب نیستند. خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای که ترمزهای سنگینی را می‌طلبند، می‌توانند از این نوع لنت بهره‌مند شوند.

لنت ترمز نیمه‌فلزی

بسیاری از خودروهای امروزی از لنت ترمز نیمه‌فلزی استفاده می‌کنند. این لنت‌ها معمولا از موادی همچون فولاد، آهن، مس و گرافیت ساخته می‌شوند؛ از این‌ رو به‌خوبی‌ می‌توانند گرمای ناشی از اصطکاک با دیسک چرخ‌های ترمز را دفع کنند.

از دلایل استفاده از این نوع لنت‌ها در ماشین‌ها می‌توان به مقرون‌به‌صرفه و بادوام‌بودن آن‌ها اشاره کرد. جدا از این موارد، این محصولات عملکرد خوبی در ترمزگیری دارند و در انتقال گرمای تولیدشده بهینه‌تر عمل می‌کنند. به دلیل فلزی‌بودن، این قطعه‌ها سنگین‌تر از سایر انواع لنت ترمزها هستند و ممکن است تاثیری جزئی بر مصرف سوخت داشته باشند.

به دلیل وزن اضافه‌ای که لنت‌های نیمه‌فلزی از آن بهره‌مندند، برای خودروهایی که عملکرد بالایی دارند، مناسب نیستند. با این‌که فلزی‌بودن باعث تقویت سختی آن‌ها شده است؛ اما همین امر می‌تواند باعث سایش بیشتر دیسک چرخ‌های ترمز نسبت به سایر لنت‌‌ها شود. مقاوت این قطعات بالاست؛ اما ممکن است بر دوام سایر قطعات ترمز تاثیری منفی داشته باشد.

دانستن این موضوع که لنت‌های نیمه‌فلزی زمانی که گرم هستند عملکرد بهتری دارند، خالی از لطف نیست. زمانی که در یک روز سرد زمستانی یک خودرو با این نوع لنت شروع به حرکت می‌کند، ممکن است توقف آن زمان‌بر باشد؛ زیرا لنت سرد است و گرم‌شدن آن زمان می‌برد.

برای اکثر رانندگان، نکات مثبت لنت نیمه‌فلزی بیشتر از نکات منفی آن است؛ به خصوص که لنت ترمز نیمه‌فلزی برای توقف وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون خوب است. همچنین این نوع لنت‌ها سروصدای زیادی هم در کنار گردوغبار بیشتر تولید می‌کنند.

لنت ترمز فلزی

در ساخت این نوع لنت‌ها از مواد آلی، فلزات آهنی، مواد غیرآلی، فلزات غیرآهنی، روان‌کننده‌های گوگرد و کربن به‌کار می‌رود. این ترکیبات باعث افزایش طول عمر لنت‌ها شده است؛ اما سروصدای زیادی تولید می‌کنند و به دیسک چرخ‌ها آسیب می‌زنند.

لنت ترمز کاسه‌ای

لنت ترمز کاسه‌ای در ماشین‌های قدیمی استفاده می‌شد و محل قرارگیری آن، چرخ‌های عقب خودروها بود. امروزه با ورود خودروهای مدرن و جدید به بازار، این نوع لنت‌ها جایشان را به لنت‌های جدیدتر داده‌اند. دریغ از آن‌که خودروهای ایرانی از نظر تکنولوژی ساخت و متدهای جدید بی‌بهره هستند.

با این‌که بسیاری از ماشین‌های جدید از این نوع لنت‌ها استفاده نمی‌کنند؛ اما در خودروهای ایرانی مانند پراید لنت ترمز کاسه‌ای هنوز هم استفاده می‌شود. شکل این قطعه به شکل قوس‌دار است که درون کاسه چرخ‌ها نصب می‌شود.

علت تمام شدن لنت ترمز چیست؟

سرعت چرخش چرخ‌های خودرو و وزن وسایل نقلیه در درگیری لنت‌ها نقش دارد. هربار که سرعت وسیله نقلیه‌تان را کاهش می‌دهید تا توقف صورت گیرد، لنت‌های ترمز تحت فشار شدیدی قرار می‌گیرند. تکرار این روند در رانندگی‌های جاده‌ای، سیستم ترمز، به‌ویژه لنت‌ها را به‌وفور درگیر می‌کند. با گذشت زمان این لنت‌ها در اثر سایش و حرارت دچار فرسودگی و در نهایت تمام می‌شوند.

لنت ترمز از چه ساخته می شود؟

همان‌طور که کمی قبل‌تر گفتیم، در ساخت انواع لنت ترمز از مواد مختلفی از جمله شیشه، فولاد، مس، مواد آلی و غیرآلی، آهن، لاستیک و غیره استفاده می‌شود. استفاده از هرکدام از این مواد، مدل‌های مختلفی از لنت ترمز را می‌سازد و استحکام و دوام متفاوتی به هر کدام می‌بخشد.

هر چرخ چند لنت ترمز دارد؟

به‌صورت کلی، هر چرخ خودرو از یک لنت داخلی و یک لنت خارجی بهره‌مند است. با این حساب، در یک خودروی چهارچرخ تعداد 8 لنت به کار رفته است.

لنت ترمز را کی عوض کنیم؟

برای این‌که با تشخیص مشکل ماشین بتوانید به درد و رنج آن خاتمه دهید، نیاز است به صدای آن گوش دهید. هنگامی که زمان تعویض لنت ترمز فرا می‌رسد یا قطعات دیگر خودرو دچار آسیب می‌شوند، اتومبیل با ایجاد صداها و نشانه‌های مختلف به شما هشدار می‌دهد. در ادامه برخی از این نشانه‌ها را بیان کرده‌ایم.

به‌گوش‌رسیدن سروصدا

با این‌که برخی از لنت‌ها سروصدای زیادی تولید می‌کنند؛ اما هر صدایی به معنی سالم‌بودن این قطعه نیست. هر صدای دلخراشی که به گوشتان می‌رسد، ممکن است هشداری برای تعویض لنت ترمز خودرویتان باشد. حواستان را جمع کنید تا با تشخیص به‌موقع خرابی این قطعه، از خرابی سایر قطعات و واردشدن خسارت‌های اضافی جلوگیری کنید.

لرزش در فرمان یا پدال

زمانی که عمر مفید لنت‌های ترمز به‌پایان رسد و فرسوده ‌شوند، می‌توانند موجب آسیب‌دیدن دیسک چرخ‌ها شوند. هنگام آسیب‌دیدن لنت‌ها سیستم ترمز خودرو ممکن است بخواهد با ایجاد لرزش در فرمان یا پدال ترمز، با شما ارتباط برقرار کند.

چراغ هشدار ترمز

دلایل مختلفی در روشن‌شدن این چراغ دخیل‌اند؛ از این رو به‌هیچ‌وجه نباید این چراغ را نادیده بگیرید. روشن‌شدن این چراغ ممکن است خبر از وجود مشکل در سیستم هیدرولیک ترمز دهد یا هشداردهنده سطح پایین روغن ترمز باشد. حتی مواقعی که ترمز دستی‌تان درگیر است یا لنت‌های ترمز دچار آسیب شده‌اند، این چراغ به شما هشدار می‌دهد.

توقف بی‌عیب‌ونقص با لنت ترمز

دستورالعمل‌های مختلفی برای نگهداری بی‌عیب‌ونقص از وسیله نقلیه‌تان وجود دارد که تعویض به‌موقع قطعات مصرفی یکی از آن‌هاست. لنت ترمز از اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده سیستم ترمز خودروهاست که در ترمز خوب ماشین نقشی اساسی دارد. در این مقاله به‌صورت کامل گفتیم که لنت ترمز چیست و چه انواعی دارد.

اگر به‌عنوان کسی که می‌خواهد لوازم یدکی سیستم ترمز خودرو را تهیه کند به‌دنبال راهنمایی بیشتر هنگام خرید لنت ترمز هستید، می‌توانید با کارشناسان اوستا یدک تماس بگیرید. دانش و تجربه اوستا یدک، چراغ راه شما در مسیر نگهداری بهینه خودرویتان است.

کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن