روش های تشخیص لنت ترمز اصلی

زمان مطالعه :

دسته بندی :

لنت ترمز

نویسنده مطلب :

مهدی یوسفی

تاریخ انتشار :

9 تیر 1403

هنگام تهیه لنت ترمز وسایل نقلیه باید با شناخت روش های تشخیص لنت ترمز اصلی، مرغوب‌ترین قطعه را تهیه کنید. داشتن یک وسیله نقلیه که دارای سیستم ترمز محکم و قابل اعتمادی‌ست، مهم است. صرف نظر از این‌که قرار است در پیست مسابقات رانندگی حضور داشته باشید یا به محل کارتان بروید، سیستم ترمز ماشین باید مطمئن و ایمن باشد.

انتخاب لنت ترمز اصلی و باکیفیت، تعیین‌کننده توقف ماشین در چند سانتی‌متری سوژه یا راهی‌کردن آن به بیمارستان است! با در نظر گرفتن این موضوع، اطلاع از روش های تشخیص لنت ترمز اصلی از اهمیت بالایی برخوردار است. لنت ترمز تقلبی ممکن است شباهت زیادی به نوع اصلی داشته باشد؛ اما باید به یاد داشته باشید که کیفیت ساختشان متفاوت است. هر ارتباطی که با ماشین‌ها و وسایل نقلیه داشته باشید، نیاز است با روش های تشخیص لنت ترمز اصلی آشنا باشید.

بهترین روش‌های تشخیص لنت اصلی از تقلبی

امروزه طیف گسترده‌ای از انواع لنت‌های ترمز اصلی و تقلبی به‌فروش می‌رسند. به‌جرات می‌توان گفت، افراد سودجو به‌دنبال منفعت خودشان، سهم بیشتری از بازار را با لنت‌های تقلبی پوشش داده‌اند. سازندگان لنت ترمز تقلبی آن‌قدر کارشان را تمیز انجام می‌دهند که گاهی ‌اوقات تشخیص جنس باکیفیت برای فروشندگان باتجربه هم می‌تواند سخت باشد. حتی در برخی مواقع، جنس تقلبی قیمتی رقابتی با لنت اصلی و باکیفیت دارد!

این را بدانید، چه لنت ترمز باشد و چه سایر اجزای ماشین، اگر اورجینال و باکیفیت نباشد، مشکلات بسیاری به‌وجود می‌آورد. از جمله شایع‌ترین مشکلات، تحمیل هزینه اضافه در بازه زمانی کوتاه است. حتی در برخی مواقع، استفاده از لنت ترمز تقلبی می‌تواند به سایر قسمت‌های ماشین هم آسیب برساند. در ادامه، برخی از روش‌های تشخیص لنت ترمز اصلی را بیان کرده‌ایم.

قیمت لنت ترمز

برخی فروشنده‌ها اجناس تقلبی و باکیفیت را به قیمت اجناس اصل می‌فروشند. برخی افراد احساس می‌کنند هر چه پول بیشتری پرداخت کنند، جنسی باکیفیت تهیه خواهند کرد؛ اما واقعیت چیز دیگری‌ست. برخی مواقع قیمت بالا تضمین اصالت و کیفیت کالا را به‌دنبال ندارد. حتی گاهی ‌اوقات ممکن است تخفیف باورنکردنی روی لنت‌ترمزها و سایر اجناس به چشم بخورد.

باید بگوییم لنت ترمزی که در حالت عادی قیمتی بیش از 400 هزار تومان دارد، اگر با تخفیف 50درصدی قیمت کم‌تری به خود بگیرد، کمی شک‌برانگیز است. کاهش قابل توجه قیمت لنت ترمز ممکن است خبر از تقلبی‌بودن آن دهد؛ پس مراقب چنین قیمت‌های وسوسه‌انگیزی باشید. قیمت لنت‌ها ممکن است یکی از روش‌های تشخیص جنس اصل باشد؛ اما به‌صورت 100درصدی نمی‌توان آن را ملاک قرار داد.

در صورتی‌که از ارزش بازار محصولی مطمئن نیستید، بهتر است با افراد باتجربه و قابل اعتماد، آن کالا را تهیه کنید. فروشندگان معتبر، نمایندگی‌ها و افراد کاردرست می‌توانند در این راه عصای دستتان باشند. اگر چنین افرادی در دایره ارتباطی‌تان حضور ندارند، می‌توانید از مشاوره تلفنی اوستایدک کمک بگیرید.

بسته‌بندی و جعبه لنت

کیفیت بسته‌بندی لنت ترمز اصلی بالاست و از کاغذ باکیفیت ساخته شده‌ است. علاوه‌بر آن، این بسته‌بندی‌ها مجهز به چند ویژگی امنیتی هستند تا اصالت کالا مشخص شود. فونتی که برای نوشتن اطلاعات محصول روی بسته‌بندی استفاده شده است، بسیار واضح و خواناست. حتی برخی از شرکت‌ها از کدهای QR روی بسته‌بندی استفاده می‌کنند تا با اسکن آن، اصالت محصول تایید شود.

البته به‌یاد داشته باشید، یک جعبه و بسته‌بندی شیک و خوب از بهترین روش های تشخیص لنت ترمز اصلی به حساب نمی‌آید. افراد سودجو می‌توانند جنس تقلبی را در جعبه لنت اصلی به فروش برسانند. برای اطمینان از اصالت کالا نیاز است با چشم باز و دقیق، خود محصول را بررسی کنید.

هولوگرام لیزری شرکت سازنده لنت

لنت ترمز اصلی و باکیفیت دارای هولوگرام لیزری‌ست که توسط شرکت سازنده محصول روی آن درج شده است. بسیاری از محصولات تقلبی فاقد این هولوگرام هستند؛ اما برخی دیگر توانسته‌اند با جعل هولوگرام، آن‌ها را شبیه به هولوگرام اصلی بسازند. شاید این کار عملی شده باشد؛ اما در نظر داشته باشید، هولوگرامی که برای تشخیص لنت ترمز اصلی درج می‌شود، غیر قابل جعل است.

تفاوت‌های ریز و مهم بسیاری میان برچسب محصولات تقلبی و اصلی وجود دارند که با کمی دقت به‌راحتی می‌توان محصول اصلی را از تقلبی تشخیص داد. هولوگرام را می‌توان از مهم‌ترین روش های تشخیص لنت ترمز اصلی محسوب کرد. به‌عنوان مثال، در برخی نمونه‌ها مانند لنت ترمز اصلی رنو جنیون هولوگرام غیرقابل جعل است.

کیفیت مواد سازنده

اگر سازندگان لنت‌های تقلبی از مواد مرغوب و باکیفیت استفاده کنند، چه نیازی به جعل دارند؟ شک نکنید هدف اصلی تولیدکنندگان لنت‌های ترمز تقلبی، سود و منفعت بیشتر است. به همین دلیل، در این اجناس از مواد اولیه باکیفیت استفاده نمی‌شود که این مورد را می‌توان یکی از بهترین روش های تشخیص لنت ترمز اصلی از تقلبی دانست.

در بسیاری از مواقع با لمس لنت ترمز به‌راحتی می‌توان کیفیت آن را فهمید. حتما هنگام خرید چنین قطعه مهمی، سطح آن را بررسی کنید و از کیفیت آن مطمئن شوید. در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک، از خرید محصول خودداری کنید.

لنت‌های ترمز اصلی، از جمله لنت ترمز سرامیکی، سطحی ناهموار دارد و رنگ آن کمی تیره است. در این لنت شیار هدایت‌کننده جریان هم در هر طرف تعبیه شده است. در مقابل، لنت‌های تقلبی به‌اندازه لنت‌های اصلی عملکرد خوبی ندارند و سطوح آن‌ها کاملا متفاوت است. ناخالصی‌های زیادی در این لنت‌ها وجود دارد و شیار راهنمایی هم در آن‌ها قرار نگرفته است.

دوام و عملکرد لنت‌ها

نحوه تشخیص لنت ترمز خوب، توجه به دوام و عملکرد آن‌هاست. این مورد هنگام خرید قطعه قابل تشخیص نیست؛ به‌همین دلیل، پس از استفاده مشخص می‌شود. همان‌طور که پیش‌تر در مقاله طول عمر لنت ترمز بیان کرده‌ایم، عوامل بسیاری در دوام لنت‌ها دخالت دارند. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارند که مشخص‌کننده لنت ترمز نامرغوب هستند.

هشدار اول، اگر ساییدگی و پارگی لنت‌ها یا حتی دیسک چرخ‌ها خیلی زودتر رخ داد، در سریع‌ترین زمان لنت نامرغوب را با جنس باکیفیت جایگزین کنید. در واقع، خرابی زودهنگام لنت، از روش های تشخیص لنت ترمز اصلی‌ست. اگر بدون توجه به این موضوع به استفاده از آن ادامه دهید، ممکن است آسیب جدی به سیستم ترمز خودرو وارد شود. این مورد را می‌توانید از صداهایی که به‌گوش می‌رسد، سایش و موارد دیگر تشخیص دهید.

هشدار دوم، ترمزهایی که با استفاده از لنت‌های جدید می‌گیرید، به‌ خوبی قبل نیستند. لنت‌های جدید عملکرد خوبی ندارند، ترمزگیری ضعیف است و ماشین برای توقف، زمان بیشتری صرف می‌کند. اگر چنین است، توصیه می‌شود در سریع‌ترین زمان لنت‌های بی‌کیفیت و تقلبی را عوض کنید. ادامه این فرآیند موجب آسیب‌دیدن دیسک چرخ‌ها و سایر اجزای سیستم ترمز ماشین می‌شود.

اگر پس از نصب لنت ترمز جدید متوجه شدید پدال ترمز به‌سختی عمل می‌کند، صداهای عجیبی به گوش می‌رسد یا هنگام ترمزگیری بویی به مشامتان می‌رسد، خبر از تقلبی‌بودن لنت‌ها می‌دهد. لنت ترمز اصلی به‌دلیل بهره‌گیری از استانداردهای تولید و استفاده از مواد مرغوب، در شرایط عادی نه سروصدایی به راه می‌اندازند و نه بویی از آن‌ها به مشام می‌رسد.

به‌صورت کلی، دوره استفاده از لنت‌های تقلبی بسیار کوتاه است و زودتر از لنت‌های اصلی دچار آسیب می‌شوند. با نگاهی به روش‌های تشخیص جنس اصلی از تقلبی، می‌توانید از خسارت و آسیب بیشتر جلوگیری کنید.

اهمیت تشخیص لنت خوب

حقه و هدف اصلی تولیدکنندگان لنت ترمز تقلبی، ساخت اجناسی کاملا مشابه با نمونه اصلی‌ست؛ به‌همین دلیل، نحوه تشخیص لنت ترمز خوب کار راحتی نیست. لنت‌های تقلبی گاهی ‌اوقات قیمت کم‌تری نسبت به سایر لنت‌ها دارند؛ به‌همین دلیل تمایل به استفاده از آن‌ها هم بیشتر شده است. شاید این‌گونه اجناس مقرون‌به‌صرفه به‌نظر برسند؛ اما اگر عمیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، خواهیم فهمید که چندان هم مقرون‌به‌صرفه نیستند.

شاید قیمت لنت تقلبی کم و مقرون‌به‌صرفه باشد؛ اما کیفیت ساخت آن بسیار پایین است. کیفیت پایین این لنت‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت نه‌تنها شما را ملزم به تعویض لنت ترمز کند؛ بلکه به اجزای دیگر سیستم ترمز هم آسیب وارد خواهد کرد. روش های تشخیص لنت ترمز اصلی به شما کمک می‌کنند در دام چنین وسوسه‌هایی نیفتید و محصول خوبی تهیه کنید.

ماشین‌ها علاوه‌بر حرکت با سرعت بالا، نیازمند توقف آنی و سریع هم هستند. هر چقدر سیستم ترمز ماشین بهینه باشد، به همان اندازه امنیت شما و دیگران هم تامین می‌شود. به زبان ساده‌تر، لنت ترمز باکیفیت و سیستم ترمز قابل اطمینان خودرو، فاصله بین مرگ و زندگی را رقم می‌زند.

چالش تشخیص لنت ترمز اصلی و تقلبی

مهم‌ترین روش های تشخیص لنت ترمز اصلی را در این مقاله بیان کردیم. شاید اگر برای اولین‌بار است که می‌خواهید لنت ترمز بخرید، حتی با در نظر گرفتن این موارد نتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در بیشتر مواقع، هنگام خرید چنین قطعات مهمی برای ماشین، تجربه کمک شایانی به شما می‌کند.

بهترین راهکار برای اطمینان از کیفیت لنت ترمز و تشخیص اصالت آن، خرید این محصول از فروشندگان معتبر است. این افراد به‌دلیل داشتن سابقه و تجربه کافی در زمینه تهیه لوازم یدکی خودروها، تاحدودی می‌توانند لنت تقلبی را از اصلی تشخیص دهند. علاوه‌بر این، فروشندگان معتبر هرگز با فروش محصولات تقلبی و بی‌کیفیت حاضر نیستند اعتبارشان را خدشه‌دار کنند.

توصیه دیگری که می‌توانیم برایتان داشته باشیم، این است که هرگز لنت‌هایی را که بسته‌بندی‌شان از قبل باز شده است، خریداری نکنید. در بسته‌هایی که از قبل پلمپ جعبه‌شان باز شده، ممکن است جنس اصلی با جنس تقلبی جایگزین شده باشد. اوستایدک در کنار شماست تا در تشخیص لنت ترمز اصلی سردرگم نشوید.

در این مقاله، بهترین روش های تشخیص لنت ترمز اصلی آورده شده است. هنگام خرید این محصول، حتما به چنین نکاتی توجه کنید؛ اما اگر فروشگاه معتبر و مورد اعتمادی سراغ ندارید، می‌توانید از ما کمک بگیرید. ما در اوستایدک در کنارتان هستیم تا با ارائه قطعات باکیفیت و مشاوره تخصصی، شما را به باکیفیت‌ترین محصولات برسانیم.

کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن