راهنمای خرید انواع تسمه خودرو

زمان مطالعه :

دسته بندی :

سر پلوس

نویسنده مطلب :

مهدی یوسفی

تاریخ انتشار :

16 تیر 1403

تسمه تایم یکی از قطعات مصرفی است و هر چندوقت یکبار، باید تعویض شود؛ بنابراین نیاز است اطلاعاتی راجع‌به خود قطعه و نکات مهمی که در خرید انواع تسمه خودرو وجود دارد، داشته باشید.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم، یک قطعه پلاستیکی است که میل‌لنگ و میل‌سوپاپ را به یکدیگر وصل می‌کند. شکل ظاهری این قطعه، در ساده‌ترین حالت، شبیه به زنجیر یک دوچرخه است. در ابتدای استفاده از تسمه تایم، به آن زنجیر تایم هم گفته می‌شد.

تسمه تایم دارای دندانه‌های پلاستیکی محکمی است که از طریق چرخ‌دنده میل‌لنگ و میل‌بادامک به یکدیگر متصل می‌شوند. جنس خود تسمه، لاستیکی است. در ادامه به وظایفی که این قطعه لاستیکی دارد، اشاره خواهیم کرد.

وظیفه تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم یک قطعه در موتور است که اولاً سبب تنظیم کارکردن موتور می‌شود؛ و ثانیاً نمی‌گذارد پیستون‌های استکانی‌شکل خودرو با سوپاپ‌ها برخورد کنند. در صورت برخورد این دو قطعه (پیستون و سوپاپ) ضرر زیادی به صاحب خودرو وارد خواهد شد.

تسمه تایم از کجا آمده است؟

تسمه تایم، اولین بار در سال 1962 به‌طور انبوه در موتور یک خودروی آلمانی مورد استفاده قرار گرفت. این قطعه از همان زمان، به یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو تبدیل شد. هرچند که این تسمه هم مانند بسیاری از قطعات دیگر، تغییرات زیادی کرده است.

در واقع 17 سال قبل از سال 1962، یعنی در سال 1945 تسمه تایم اختراع شده بود؛ اما استفاده انبوه از آن، برای خودروها به اوایل دهه 1960 برمی‌گردد. پس از آلمانی‌ها، آمریکایی‌ها در سال 1966 از تسمه تایم استفاده کردند. پس از استفاده این دو کشور از تسمه در خودروهایشان، به‌مرور به‌کارگیری این قطعه رایج شد. قبل از تسمه تایم، از زنجیر تایم در اتومبیل‌ها استفاده می‌کردند.

اجزای کیت تسمه تایم چیست؟

کیت تسمه تایم از قسمت‌های مختلفی مانند هرزگرد، تسمه ثابت، بلبرینگ‌تایم و تسمه متحرک تشکیل شده است. هرکدام از بخش‌هایی که ذکر شد، دارای طول عمر مشخصی هستند که بهتر است در زمان معین، تعویض شوند.

در غیر این‌صورت ممکن است سبب پاره‌شدن زودهنگام تسمه تایم شوند. در نتیجه زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و حرکت پیستون‌ها دچار مشکل می‌شود و به موتور آسیب جدی وارد می‌کند.

چه زمانی تسمه تایم را عوض کنیم؟

در دفترچه راهنمای برخی از برندهای تسمه تایم، عمر مفید این قطعه روی خودروهای مختلف نوشته شده است؛ اما به‌طور کل می‌توان گفت متوسط طول عمر انواع تسمه خودرو چهار سال یا به عبارت دیگر50 -80 هزار کیلومتر است.

چگونه متوجه خرابی تسمه تایم شویم؟

کم‌شدن شتاب خودرو، خرابی دندانه‌های موجود در تسمه تایم، تغییر صدای تسمه که در اثر خرابی دندانه‌ها به وجود می‌آید، بد استارت‌خوردن خودرو، دودکردن ماشین و… برخی از علائم خرابی تسمه تایم است.

از دیگر علائمی که می‌توان برای تشخیص خرابی تسمه تایم استفاده کرد، لایه‌لایه‌شدن دندانه‌ها، شل‌شدن تسمه یا سفتی غیر معمول، سروصدای زیاد و غیر طبیعی، نشت روغن و… است. برای خسارت‌دیدن هرچه کم‌تر قطعات دیگر خودرویتان، مانند موتور، لازم است به محض دیدن این علامت‌ها، به تعمیرکار مراجعه کنید.

بهترین برندهای تسمه تایم کدامند؟

طبیعی است که تسمه‌تایم‌ها هم مانند محصولات دیگر، انواع و اقسام مختلفی داشته باشند و در مارک‌های گوناگونی عرضه شوند. ما در این قسمت، می‌خواهیم شما را با بهترین برندهای تسمه ‌تایم آشنا کنیم.

به‌ترتیب، برندهای رایکا آلتون، دایکو، پاورگریپ گیتس، میتسوبیشی و ایساکو، بهترین‌ها در تسمه تایم هستند. تمام برندهای ذکرشده، در سایت و فروشگاه اوستایدک موجود است و شما به‌راحتی می‌توانید سفارش خود را ثبت و محصول مورد نظرتان را خریداری کنید.

عواقب پاره‌شدن تسمه تایم چیست؟

اگر تسمه تایم خودروی شما پاره شود، ممکن است ماشینتان خاموش شود، سوپاپ‌ها کج شوند و نیاز باشد به‌طور کلی سرسیلندرها باز شوند. در برخی موارد هم با تغییر زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و بالا و پایین آمدن پیستون‌ها، پاره‌شدن تسمه تایم سبب ایجاد خسارات جدی به موتور خواهد شد.

هرچند، تمام مواردی که گفتیم، در خودروهای مختلف، متفاوت است؛ اما لازم است تعویض تسمه تایم را به بعد موکول نکنید. بنابراین هر لحظه که احساس کردید مشکلی برای تسمه تایم خودرویتان پیش آمده است، سریعاً به مکانیکی مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است خسارات مالی زیادی ببینید.

تسمه کولر چیست؟

تسمه کولر تاثیر زیادی در عملکرد باد کولر خودروی شما دارد. در صورتی که حس کردید کولر خودرویتان مثل سابق کار نمی‌کند، به سراغ تسمه آن بروید. تسمه کولر انواع مختلفی، همانند دنده‌ای و ساده دارد. جنس این قطعه پلاستیک، نخ و الیاف است.

تسمه دنده‌ای و ساده

تسمه‌های دنده‌ای، یا دندانه‌دار، آج‌هایی روی سطح خود دارند. کارشناسان خودرو، معتقدند که تسمه‌های دندانه‌دار بیشتر عمر می‌کنند؛ اما چرا طول عمرشان بیشتر است؟ اولین مورد، این است که به دلیل گردش هوای بیشتر، زودتر خنک می‌شوند. دلیل دوم، کم‌تربودن اصطکاک در زمان کارکردن است، که سبب دیرتر خراب‌شدن تسمه کولر می‌شود. و اما دلیل سوم داشتن حالت ارتجاعی بیشتر نسبت به سایر تسمه‌های کولر است که سبب ترک‌نخوردن تسمه می‌شود.

تعویض تسمه کولر

بنا به دلایلی که در ادامه هم به آن‌ها خواهیم پرداخت، لازم است به این نکته توجه کنید که هرکس را بهر کاری ساخته‌اند! اگر صرفا یک راننده هستید، پیشنهاد می‌کنیم تعویض این قطعه را به متخصصان این زمینه و مکانیکی‌ها بسپارید. ممکن است ضرری که در پی یک اشتباه کوچک حاصل می‌شود، به‌سختی جبران شود و هزینه زیادی برایتان به جا بگذارد.

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام را به دو نام تسمه پروانه و تسمه مارپیچ هم می‌شناسند؛ اما یکی از رایج‌ترین نام‌های این قطعه همان تسمه دینام است. تسمه دینام یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های یک خودرو است که با از کار افتادنش می‌تواند عملکرد بسیاری از قطعات دیگر را هم خدشه‌دار کند.

تسمه پروانه در بخش جلویی موتور نصب می‌شود. وظیفه این تسمه، این است که نیروی دورانی موتور را به اجزایی همانند پمپ هیدرولیک، پمپ آب، دینام، فن رادیاتور و سیستم تهویه هوا انتقال دهد.

دینام یا آلترناتور، تأمین‌کننده انرژی بسیاری از قطعات اتومبیل است؛ اما خودش از موتور انرژی می‌گیرد. تسمه دینام در واقع یک رابط میان دینام و موتور است. دینام نوعی ژنراتور مستقیم است که انرژی مکانیکی موتور را به انرژی الکتریکی مورد نیاز باتری تبدیل می‌کند. در واقع سلامت باتری و تأمین انرژی مورد نیاز آن و البته تأمین برق خودرو توسط دینام صورت می‌گیرد.

مزایای استفاده از تسمه مارپیچ

از ابتدا تسمه مارپیچ دینام، به‌شکل امروزی، در بازار موجود نبود؛ اما زمانی که به بازار آمد، مزایایی همراه خود داشت که رانندگان را شگفت‌زده کرد. در ادامه می‌خواهیم عوامل شگفتی این تسمه را بررسی کنیم.

تسمه هیدرولیک فرمان چیست؟

تسمه هیدرولیک در واقع همان تسمه دینام است. اگر به مکانیکی‌ها مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر مکانیک‌ها، این قطعه را با نام تسمه دینام می‌شناسند. دلیل این نامگذاری، وظیفه و نوع کارکرد این قطعه است که پیش از این توضیح دادیم.

چگونه می‌توان تسمه تایم را عوض کرد؟

پیشنهاد اوستایدک به شما این است که بدون مهارت و ابزار مناسب، دست به تعویض قطعه مهمی مانند تسمه تایم نزنید؛ زیرا ممکن است به دلیل کمبود تجربه و تجهیزات، خسارت جبران‌ناپذیری به خودرویتان وارد شود. در ضمن؛ تعویض تسمه ‌تایم در ماشین‌های مختلف، با هم تفاوت‌هایی دارد. هرچند که اصول اولیه، در میان اکثر اتومبیل‌ها یکسان است.

در قدم اول، نیاز است که آچارهای رینگی 10 تا 14 میلی‌متری و آچارهای دوسرتخت 21 تا 23 میلی‌متری و جک دستی تهیه کنید. زمانی که این وسایل را تهیه کردید، می‌توانید مراحل زیر را برای تعویض تسمه تایم طی کنید.

نکات مهم هنگام خرید تسمه تایم

تا این‌جا با تسمه تایم، اهمیت و نقش آن در خودرو آشنا شدید و فهمیدید که در صورت بروز مشکل، باید خیلی سریع به تعویض آن بپردازید؛ اما هرچیزی قاعده و اصولی دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید. در ادامه به برخی از نکاتی که باید برای خرید تسمه تایم رعایت کنید، می‌پردازیم.

از کجا بخریم؟

اگر به دنبال خریدی راحت هستید، می‌توانید از فروشگاه اوستایدک به دو روش حضوری و اینترنتی خرید کنید. با خرید از این فروشگاه، علاوه‌بر بهره‌مندی از تخفیفات ویژه، می‌توانید در وقت خود صرفه‌جویی کنید. در ضمن؛ شما در سایت اوستایدک دستتان برای انتخاب باز است و می‌توانید برای هر خودرویی و از هر برندی که می‌خواهید، کالای مورد نظرتان را سفارش دهید.

کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن