اگر راننده هستید حتما باید علائم خرابی سر پلوس را بدانید!

خرابی سرپلوس خودرو

زمان مطالعه :

7

دسته بندی :

آموزش تعمیرات

نویسنده مطلب :

admin

تاریخ انتشار :

16 خرداد 1401

This post's average rating is: 5

یکی از مهم‌ترین سیستم‌های موجود در هر خودرویی سیستم انتقال قدرت است. این سیستم اجزاء و قطعات مختلفی دارد. هریک از این قطعات کار خاصی انجام می‌دهند تا قدرت را از موتور به چرخ‌ها انتقال داده و خودرو به حرکت درآید. اجزای این سیستم اندازه‌های مختلفی از کوچک تا بزرگ دارند. اما اندازه به هیچ وجه میزان اهمیت آن‌ها را تعیین نمی‌کند. چون هر جزء نقش کلیدی دارد و تنها در صورتی که همه اجزاء سالم باشند و بتوانند وظیفه خود را انجام دهند سیستم قادر خواهد بود قدرت را به درستی انتقال دهد. ما امروز قصد داریم در مورد خرابی سر پلوس صحبت کنیم.

هر جزء در سیستم انتقال قدرت یک نقش حیاتی ایفا می‌کند. یکی از این اجزاء پلوس است. پلوس به عنوان انتقال‌دهنده قدرت به چرخ‌ها عمل می‌کند. این قطعه از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخ‌های خودرو متصل می‌شود. در واقع پلوس میله‌ای است که دیفرانسیل را به چرخ‌ها متصل می‌کند و نیروی چرخشی دیفرانسیل را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. پلوس از چند جزء مختلف تشکیل می‌شود. خرابی هریک از این اجزاء می‌تواند بر عملکرد سیستم اصلی تاثیر منفی بگذارد. یکی از اجزای پلوس، سر پلوس است.

محل قرار گیری :

سر پلوس در دو سر شفت قرار می‌گیرد. سر پلوس از یک سمت به سه‌شاخه متصل به گیربکس متصل می‌شود و از سمت دیگر به‌عنوان رابط بین پلوس و چرخ‌ها عمل می‌کند. این قطعه به عنوان آخرین جزء از اجزای سیستم انتقال قدرت، نیرو را از موتور به چرخ‌ها می‌رساند تا آنها را به حرکت درآورد. در واقع سر پلوس در انتهای پلوس قرار گرفته و از اجزای متحرک پلوس به شمار می‌رود. به‌طوری که پلوس را به چرخ‌ها وصل می‌کند و موجب چرخش میله ثابت پلوس می‌‌شود.

سر پلوس چیست؟

سر پلوس یکی از قطعات مهم در خودروهای دیفرانسیل جلو است. این قطعه از یک طرف به میل پلوس و از طرف دیگر به دیسک چرخ متصل می‌شود. بدین‌ترتیب با حرکت دادن فرمان سر پلوس حرکت کرده و پلوس را به حرکت درمی‌آورد. در واقع سر پلوس مهم‌ترین وظیفه در قبال پلوس را بر عهده دارد. وظیفه این قطعه انتقال قدرت پلوس به چرخ‌ها است. این قطعه از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده و با فلز استیل آبکاری می‌شود تا به اندازه کافی در برابر رطوبت مقاوم باشد و زنگ نزند و خراب نشود. چون عدم خرابی سر پلوس در خودرو بسیار مهم است.

سر پلوس نیز خود از قسمت‌های مختلفی تشکیل می‌شود. مهم‌ترین قسمت آن ساچمه‌ها است. این ساچمه‌ها هستند که موجبات چرخش را فراهم می‌کنند پس باید در مقابل ساییدگی مقاومت بالایی داشته باشند. کیفیت سر پلوس خودرو به راحتی مشخص می‌شود. اگر بعد از نصب در ناحیه سر پلوس صدا شنیده شود یا لرزش داشته باشیم نشانه بی‌کیفیت بودن آن است.

سر پلوس را گاهی اوقات کله پلوس هم می‌گویند. این قطعه معمولا بیش از دیگر قطعات پلوس خودرو دچار اشکال می‌شود، زیرا مدام درحال چرخش است. سر ‌پلوس در خودروهای قدیمی و جدید دارای ساختار متفاوتی است. این قطعه در خودروهای قدیمی دارای تعدادی ساچمه است اما در مدل‌های جدید دارای یک سه‌شاخه است.

خرابی سرپلوس خودرو

انواع سر پلوس در خودرو

درحالت کلی دو نوع سر پلوس شامل معمولی و ABS داریم. سر پلوس معمولی در خودروهایی که سیستم ترمز معمولی دارند به کار می‌رود. پس این نوع سر پلوس برای خودروهایی که سیستم ترمز ABS دارند کاربردی نخواهد داشت. دقت کنید عکس این موضوع هم صادق است. یعنی سر پلوس مخصوص خودروها با سیستم ترمز ABS در خودروهای با سیستم ترمز معمولی کاربرد ندارد. از طرفی لازم است بدانید سر پلوس‌های معمولی نسبت به نوع ABS آن قیمت کمتری دارند.

انواع سرپلوس خراب

علائم خرابی سر پلوس

یکی از ساده‌ترین علائمی که از روی آن می‌توانید به وجود اشکال در سر پلوس خودروی خود پی ببرید شنیدن صدای تق تق در زمان دور زدن است. در واقع اگر در زمان دور زدن، فرمان را تا انتها به یک سمت بچرخانید و همزمان که حرکت می‌کنید صدای تق تق بشنوید نشانه خراب شدن سر پلوس مربوط به آن سمت از خودرو است. نشانه دیگری که می‌توانید از روی آن به خرابی سر پلوس پی ببرید لرزش دسته دنده در زمان حرکت است. همچنین اگر بدنه خودرو در سرعت زیاد دچار لرزش شود می‌تواند نشانه‌ای از خراب شدن سر پلوس به شمار برود.
در برخی موارد نیز اگر به طور ناگهانی شتاب بگیرید و به شدت و به صورت یکباره گاز دهید صدای تق تق بشنوید می‌توانید به خراب بودن سر پلوس شک کنید. آخرین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد زمانی است که در سرعت بالا به یکباره پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارید و صدای تقه می‌شنوید. در تمام این موارد باید سر پلوس را چک کنید تا از سالم یا خراب بودن آن آگاه شوید.

علائم خرابی سرپلوس

عوامل خرابی سر پلوس‌

عوامل زیادی هستند که ممکن است موجب خرابی سر پلوس شوند. از جمله این عوامل می‌توان به پاره شدن جزئی از پلوس به نام گردگیر اشاره کرد. اگر گردگیرها پاره شوند و به موقع نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نشود گرد و غبار وارد سر پلوس شده و گریس موجود در آن در حین حرکت خودرو خارج می‌شود و موجب خراب شدن سر پلوس خواهد شد.

حال اگر دنده خراب باشد و به‌موقع تعویض نشود ممکن است به سر پلوس‌ هم آسیب برساند. فرض کنید خودرو را در دنده ۳ گذاشته‌اید و یکباره به دنده ۲ می‌روید، بدون اینکه سرعت خود را به اندازه کافی کاهش دهید. در این صورت امکان خراب شدن سر پلوس وجود دارد. پس تعویض نادرست دنده‌ها و استفاده نابه‌جا از آنها در هر سرعتی می‌تواند بر خرابی سر پلوس تاثیر مستقیم داشته باشد.

عامل مهم دیگری که وجود دارد نادیده گرفتن صداهای اضافی است. در واقع شما باید نسبت به شنیدن هر صدای غیرعادی در خودروی خود حساس باشید و به دنبال منشا صدا و مشکل خودرو بگردید و برای رفع آن اقدام کنید. گاهی اوقات ممکن است منشا صدا یک مشکل بسیار جزئی باشد اما اگر رسیدگی نشود شاید مشکلات بزرگتری را به بار آورد. مثلا ممکن است مهره روی سر پلوس شل شده باشد و تنها با سفت کردن این مهره از خراب شدن این قطعه مهم جلوگیری به عمل آید.

ترمزهای ناگهانی یا کشیدن یکباره ترمز دستی در سرعت نسبتا بالا برای انجام حرکات نمایشی و مواردی از این قبیل می‌تواند باعث خراب کردن سر پلوس خودرو شما شود. علاوه بر این، برداشتن پا به‌صورت ناگهانی از روی کلاچ یا کلاچ پر هم جدای از آسیب رساندن به گیربکس، سر پلوس را هم دچار مشکل می‌کند. نمونه‌ای از این مورد زمانی است که خودرو به هر دلیلی مثلا خالی کردن باتری یا عدم سوخت روشن نمی‌شود و راننده مجبور است همزمان با هل دادن خودرو پای خود را به‌صورت ناگهانی از روی کلاچ بردارد تا خودرو روشن شود. فشار بیش از حد به سر پلوس هم می‌تواند به آن آسیب برساند. نمونه‌ای از این فشار زمانی است که یک خودروی سنگین‌تر از خود را بکسل بکنید.

عوامل خرابی سرپلوس

خطرات خرابی سر پلوس

از آنجا که سر پلوس جزئی از سیستم انتقال قدرت در خودرو است خرابی آن می‌تواند حطرناک باشد. مثلا اگر ساچمه‌های داخل سر ‌پلوس خراب باشد و راننده متوجه این موضوع نشود احتمال دارد چرخ خودرو قفل کند و سلامت سرنشینان را به خطر بیندازد. یا اگر ساچمه‌های داخل سر پلوس شکسته شوند ممکن است فرمان قفل کند و کنترل خودرو از دست راننده خارج شود. از آنجا که سر پلوس با گیربکس ارتباط مستقیم دارد، خرابی آن می‌تواند گیربکس را هم خراب کند و حتی به قسمت‌های متصل به جعبه دنده آسیب‌های جدی برساند. این مورد نیز احتمال دارد خودرو را از کنترل راننده خارج کند و فاجعه به بار آورد.

روش‌های نگهداری از سر پلوس

با توجه به آنچه در بالا گفته شد حتما متوجه شده‌اید که بایستی چگونه از خرابی سر پلوس خودروی خود جلوگیری کنید و مراقب آن باشید. با این حال ما موارد مهم و ضروری در این باره را در زیر لیست می‌کنیم تا از خطرات احتمالی ناشی از آن جلوگیری به عمل آوریم.
• از تغییر سرعت خودرو یا کاهش آن به صورت ناگهانی بپرهیزید.
• هرگز از خودرو خود برای انجام حرکات نمایشی مانند تیک آف و کشیدن ناگهانی ترمز دستی در حین حرکت استفاده نکنید.
• با توجه به اینکه سر پلوس محور انتقال قدرت به چرخ است پس نباید از خودرو خود برای بکسل کردن یک خودروی سنگین‌تر استفاده کنید.
• به محض شنیدن هر گونه صدای غیرعادی در قسمت چرخ‌ها فورا به خراب بودن سر پلوس شک کنید و خودروی خود را به تعمیرگاه انتقال دهید.
• چک کردن گردگیرهای پلوس واطمینان از پاره نشدن آنها
در آخر توجه به این نکته ضروری است که در برخی موارد تعمیرکار می‌تواند نسبت به تعمیر سر پلوس خودرو شما اقدام کند اما معمولا تعمیر به صرفه نیست و بهتر است به فکر خرید و تعویض باشید. این پیشنهاد در مورد برخی خودروها با تاکید بیشتری مطرح می‌شود. مثلا پراید؛ پس به جای تعمیر بهتر است حتما به تعویض سر پلوس پراید بپردازید.(در بعضی موارد هزینه تعمیر ،از قیمت قطعه نو بیشتر است )

جمع‌بندی

سر پلوس یکی از قطعات مهم و حیانی در پلوس خودرو است. پلوس نیز با سیستم انتقال قدرت در خودرو ارتباط مستقیم دارد. خرابی سر پلوس می‌تواند حوادث بسیار ناگواری را به بار آورد. پس توجه به علائم خرابی این قطعه، جزء مواردی است که یک راننده حتما باید از وجود آنها آگاه باشد و به موقع نسبت به تعمیر یا تعویض سر پلوس خود اقدام کند. البته پیشنهاد ما تعویض است تا خیال شما بابت آن کاملا آسوده گردد.

در فروشگاه اوستا یدک میتوانید انواع قطعات و لوازم یدکی خودرو را با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت خریداری کنید.

ورود به فروشگاه لوازم یدکی اوستا یدک

 

کلمات کلیدی

2 thoughts on “اگر راننده هستید حتما باید علائم خرابی سر پلوس را بدانید!

  1. بهشاد گفت:

    ممنون از راهنمایی خوبتون کاملا دقیق توضیح دادید

  2. هادی گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن