زمان تعویض تسمه تایم و نجات موتور خودرو

زمان مطالعه :

دسته بندی :

انواع تسمه

نویسنده مطلب :

مهدی یوسفی

تاریخ انتشار :

8 تیر 1403

زمان‌بندی در انجام هرکاری حرف اول را می‌زند. همان‌قدر که برای جوک‌گفتن، گوش‌دادن به موسیقی، آشپزی، قرار ملاقات و… برنامه‌ریزی می‌کنیم، زمان تعویض تسمه تایم هم اهمیت دارد. تسمه‌تایم اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعه‌ای‌ست که در هر خودرویی وجود دارد.

این قطعه لاستیکی دارای دندانه‌هایی‌ست که روی پولی‌های میل‌لنگ و میل‌سوپاپ قرار می‌گیرد. اندازه تسمه و دندانه‌های آن با توجه به نوع خودرو متفاوت است؛ به‌همین دلیل، تسمه‌تایم هر خودرو با دیگری فرق دارد. دانستن در مورد زمان تعویض تسمه تایم و نکات مهم در مورد این قطعه مهم، شما را از خسارت‌ها و خرابی‌های غیرمنتظره نجات می‌دهد.

تسمه‌تایم چیست؟

تسمه‌تایم خودرو دقیقا مانند زنجیر دوچرخه‌ای‌ست که در حرکت آن نقشی اساسی دارد. این قطعه لاستیکی با دندانه‌هایی سخت ساخته شده است که چرخ‌دنده میل‌لنگ و میل‌بادامک را به یکدیگر متصل می‌کند. هماهنگی حرکت میل‌لنگ و میل‌بادامک کاری‌ست که تسمه‌تایم انجام می‌دهد. در واقع، بدون وجود تسمه‌تایم، خودرو روشن نمی‌شود و موتور خودرو به حرکت درنمی‌آید.

دلیل اصلی وجود این تسمه در خودرو، کارکرد درست ماشین است؛ زیرا اگر میل‌لنگ و میل‌بادامک به‌صورت هماهنگ کار نکنند، خودرو به‌درستی کار نخواهد کرد. اگر سوپاپ‌های ورودی خیلی زود باز شوند، ممکن است مخلوط سوخت و هوا بیش از حد به داخل محفظه احتراق موتور جریان داشته باشد؛ این کار منجر به احتراق ضعیف و اتلاف نیرو می‌شود.

اگر سوپاپ‌های اگزور خیلی زود باز شوند، محفظه احتراق، فشار خود را از دست می‌دهد و باعث افت برق می‌شود. اگر اجزای موتور بسیار ناهماهنگ باشند، ممکن است با یکدیگر برخورد کنند و به یکدیگر آسیب برسانند؛ به‌همین دلیل، زمان تعویض تسمه تایم اهمیت دارد. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد تسمه‌تایم نیاز دارید، می‌توانید مقاله تسمه‌تایم چیست را بخوانید.

تسمه‌تایم در مقابل زنجیر تایم

با توجه به مدل خودرو ممکن است وسیله نقلیه‌تان از زنجیرتایم به‌جای تسمه‌تایم استفاده کند. عملکرد زنجیرتایم هم دقیقا مانند تسمه‌تایم است؛ تنها تفاوتشان در جنس آن‌هاست. تسمه‌تایم لاستیکی‌ست؛ اما زنجیر تایم فلزی. به دلیل سبک‌ و کم‌صدابودن تسمه‌تایم، این وسیله رایج‌تر از زنجیرتایم است.

زنجیرتایم به دلیل آهنی‌بودن، سروصدای بیشتری نسبت به تسمه‌تایم ایجاد می‌کند. همچنین، هزینه‌ بیشتری دارد و تعمیر آن هم سخت‌تر است‌. در خودروهای تولید شرکت‌های داخلی، به‌جز پیکان و پیکان وانت که از زنجیر تایم در آن‌ها استفاده شده است، سایر خودروها از تسمه‌تایم بهره می‌برند.

زمان تعویض تسمه تایم چه موقع است؟

زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف، متفاوت است. از آن‌جایی که تسمه‌تایم لاستیکی‌ست، به‌مرور زمان فرسوده می‌شود و می‌شکند. در صورتی‌که این قطعه در زمان مناسب تعویض نشود، ممکن است خرابی کامل موتور، شکستگی یا خم‌شدن سوپاپ‌ها، آسیب‌دیدن سر سیلندر یا میل‌بادامک، آسیب‌دیدن پیستون و دیواره سیلندر را به دنبال داشته باشد.

هنگامی که تسمه‌تایم خراب می‌شود، موتور از کار می‌افتد یا اجزای آن ناهماهنگ کار می‌کنند که به موتور آسیب می‌زند. تعویض تسمه‌تایم با عملکرد و کارکرد خودرو مرتبط است؛ به‌همین دلیل نمی‌توان گفت این قطعه در تمام خودروها در یک زمان مشخص باید تعویض شود.

میانگین زمان تعویض تسمه تایم 60 تا 70 هزار کیلومتر است. برای اطلاع از زمان مناسب تعویض این قطعه می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. البته، بهتر است بدانید کیلومتر ملاک خوبی برای زمان‌بندی تعویض تسمه‌تایم نیست. ممکن است تسمه خودرویتان در کنار کارکرد کم خراب شده باشد.

در چنین مواقعی باز هم نیاز است تسمه‌تایم تعویض شود. چه خودرو کار کند یا نکند، تاریخ استفاده از تسمه‌تایم تمام می‌شود. معمولا از زمان تولید تسمه، 3 تا 5 سال می‌توان بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کرد؛ اما بعد از گذشت تاریخ انقضای آن، استفاده از تسمه‌تایم منطقی نیست.

با این حساب، برای تعیین زمان تعویض تسمه تایم، نیاز است هم به کیلومتر خودرو و هم به مدت‌زمانی که تسمه نصب و استفاده شده است توجه کنید. با این حال، تمام ماجرای تعویض به کیلومتر و زمان ختم نمی‌شود. برخی اوقات هم لازم است تسمه زودتر از موعد مقرر و در هنگام بروز برخی علائم تعویض شود. در ادامه، این علائم را معرفی کرده‌ایم.

افزایش دود خروجی اگزوز

افزایش دود خروجی از اگزوز می‌تواند هشداردهنده خرابی تسمه‌تایم باشد. این افزایش دود نشان می‌دهد که عمل احتراق موتور به‌درستی انجام نمی‌شود. احتراق نادرست می‌تواند خرابی موتور خودرو را هم به‌دنبال داشته باشد. افزایش دود اگزور ممکن است علت‌های دیگری هم داشته باشد؛ اما یکی از این علت‌ها عملکرد بد تسمه‌تایم است. اگر با چنین مواردی روبه‌رو شدید، بهتر است نگاهی به تسمه بیندازید؛ شاید زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است.

استارت‌نخوردن ماشین

از دیگر نشانه‌هایی که مشخص می‌کند زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده، استارت‌نخوردن ماشین است. زمانی‌که ماشین را استارت می‌زنید، میل‌لنگ به گردش درمی‌آید و پس از آن، سیکل احتراق موتور اتفاق می‌افتد تا خودرو روشن شود. هنگامی‌که تسمه‌تایم به‌درستی کار نکند، حرکت میل‌لنگ هنگام استارت خودرو، به میل‌سوپاپ منتقل نشده و خودرو روشن نمی‌شود.

کاهش قدرت موتور

از دیگر علائم هشداردهنده درباره زمان تعویض تسمه تایم، کارکرد بد موتور هنگام حرکت است. به‌عنوان مثال، قدرت موتور کاهش پیدا می‌کند یا دچار لغزش می‌شود. هنگام تعویض تسمه‌تایم، بهتر است بلبرینگ‌تایم هم تعویض شود. با این‌که بلبرینگ‌تایم عمر بیشتری نسبت به تسمه‌تایم دارد؛ اما بهتر است همراه با تسمه این قطعه هم عوض شود.

در واقع، خرابی بلبرینگ‌تایم هم خسارتی برابر با زمانی که تسمه‌تایم پاره شده است، به همراه دارد. بهتر است بدانید، پاره‌شدن تسمه قبل از پارگی، علامت هشداردهنده‌ای ندارد؛ اما با توجه به برخی شاخص‌های احتمالی می‌توان به این موضوع پی برد. در ادامه نشانه‌های دیگری را که بیان‌کننده زمان تعویض تسمه تایم هستند، بیان کرده‌ایم.

توجه به هشدارهای کوچک و بزرگ خودرو، اهمیت بالایی دارد. شاید تصور کنید یک ماشین چون آهنی و سخت‌جان است، نیازی به توجه ندارد؛ اما از همان روز اول به توجه ویژه‌ای نیاز دارد. عدم توجه به حرف‌های خودرو می‌تواند از ایمنی شما هنگام رانندگی بکاهد.

خطر پارگی تسمه‌تایم و مشکلات احتمالی

عدم تعویض به‌موقع تسمه‌تایم، امکان پاره‌شدن آن را افزایش می‌دهد. پاره‌شدن تسمه هم خسارت زیادی روی دوشتان خواهد گذاشت؛ چراکه اولین قطعه‌ای که پس از پاره‌شدن تسمه‌تایم آسیب می‌بیند، سوپاپ‌ها هستند. پیستون‌ها و سوپاپ‌ها داخل سیلندر خودرو قرار دارند و با توجه به چرخش میل‌لنگ و تنظیم زمان‌بندی میل‌سوپاپ، این دو با یکدیگر برخورد ندارند.

زمانی‌که تسمه‌تایم پاره می‌شود، زمان‌بندی میل‌سوپاپ‌ها به‌هم می‌ریزد و پیستون‌‌ها و سوپاپ‌ها به یکدیگر برخورد می‌کنند. برخورد این دو قطعه به یکدیگر، سبب خرابی سوپاپ‌ها می‌شود و عملکرد خودرو را با اختلال مواجه می‌کند. خرابی سوپاپ‌ها و کج‌شدنشان کم‌ترین خسارتی‌ست که هنگام پارگی تسمه‌تایم به خودرو وارد می‌شود.

در صورتی‌که هم‌زمان با دور بالای موتور تسمه‌تایم پاره شود، ممکن است سیلندر هم آسیب ببیند. اگر می‌خواهید خسارت بیشتری گریبا‌ن‌گیرتان نشود، بهتر است زمان تعویض تسمه تایم را جدی بگیرید.

جالب است بدانید، در حالی که خودروهای شرکت پژو بیشتر در معرض چنین خطرات و آسیب‌دیدگی‌هایی هستند، پرایدهای مدل پایین کم‌تر در معرض چنین آسیب‌هایی قرار دارند. در این مدل پرایدها با پاره‌شدن تسمه‌تایم تنها خودرو خاموش می‌شود و مشکلات بیشتری به‌وجود نمی‌آید. دلیل اصلی این اتفاق، کوتاه‌بودن شاتون‌هاست که به سوپاپ‌ها نمی‌رسند.

البته، این وضعیت شامل حال تمام پرایدها نمی‌شود. پرایدهای یورو4 مشابه پژو هستند و در صورت پاره‌شدن تسمه‌تایم، سوپاپ‌ها آسیب می‌بینند. در مدل‌های ریو، بروز چنین اتفاقات و خساراتی بیشتر از سایر ماشین‌هاست.

نکته دیگری که در رابطه با پارگی تسمه‌تایم اهمیت دارد، تسمه دینام است. این قطعه با عمر کم‌تری نسبت به تسمه‌تایم، معمولا پس از 20هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. عدم توجه کافی به این مسئله، باعث می‌شود تسمه‌تایم هم آسیب ببیند. بیشتر مواقع تکه‌های تسمه دینام به داخل محفظه تایمینگ می‌روند و سبب پارگی تسمه‌تایم می‌شوند.

دانستی‌هایی در مورد تسمه‌تایم

برای این‌که طول عمر تسمه‌تایم قبل از استفاده کاهش پیدا نکند، نیاز است برخی نکات را در مورد این قطعه بدانید و رعایت کنید. شک نداشته باشید زمان تعویض تسمه تایم هم با نحوه نگهداری آن ارتباطی تنگاتنگ دارد.

تنها چند مشکل ریز در خودرو می‌تواند حادثه‌آفرین باشد و خسارت بسیاری به‌بار آورد. بررسی دوره‌ای تسمه‌تایم و سایر قطعات مصرفی از چنین مشکلاتی جلوگیری می‌کند. یادتان باشد خودرو مانند گیاهی‌ست که نیازمند توجه و رسیدگی برای کارکرد بهینه است.

اهمیت حفظ و نگهداری تسمه‌تایم

عدم رسیدگی به تسمه‌تایم و پارگی آن، شما را با خسارت‌های بیشتری نسبت به تعویض یک تسمه روبه‌رو خواهد کرد. آسیب‌دیدن موتور، بدترین اتفاقی‌ست که می‌تواند برای یک ماشین رخ دهد؛ به‌همین دلیل نیاز است زمان تعویض تسمه تایم را جدی بگیرید. میانگین تعویض تسمه‌تایم 60 تا 70هزار کیلومتر است؛ اما همان‌طور که گفته شد، عوامل بسیاری در این مدت‌زمان دخالت دارند.

چگونگی عملکرد خودرو، کیفیت تسمه و تاریخ مصرف آن مواردی‌اند که بر زمان تعویض تسمه تایم تاثیر دارند. اگر اطلاعات کافی در مورد تسمه‌تایم ندارید و می‌خواهید یک تسمه باکیفیت تهیه کنید، می‌توانید با کارشناسان ما در اوستایدک تماس بگیرید.

کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن