پلوس پراید : قبل از خرید باید به چه نکاتی توجه کنید؟

پلوس پراید چیست

زمان مطالعه :

6

دسته بندی :

پلوس

نویسنده مطلب :

admin

تاریخ انتشار :

12 خرداد 1401

در این مقاله قصد داریم برای پراید سوارهای عزیز توضیحات کاملی درباره پلوس پراید ارائه بدهیم. اگر شما هم مثل من پراید سوار هستید حتما هیمشه با انتخاب یک قطعه مناسب برای ماشینتان درگیر بوده اید. پلوس یکی از قطعاتی است که اگر با ماشینتان مدارا نکنید زود به زود سر ناسازگاری می‌گذارد .
یکی از مهم ترین سیستم‌های خودرو، سیستم انتقال قدرت است. این سیستم وظیفه دارد که نیروی پیشرانه‌ای که توسط موتور ایجاد می‌شود را به چرخ‌ها انتقال دهد. در این میان یک سری از قطعات ایفای نقش می‌کنند. در واقع این قطعات نیروی ایجاد شده در موتور را به شکل کنترل شده‌ای به موتور انتقال داده و مهار آن را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

اجزای مختلف سیستم محرکه پراید شامل دیفرانسیل، میل گاردان، گیربکس و پلوس پراید هستند. پلوس در انتهایی ترین بخش این سیستم قرار دارد و در ارتباط مستقیم با چرخ‌ها است. به همین علت امکان خرابی آن بیشتر از دیگر قطعات است. در این مطلب قصد داریم هر آنچه که در خصوص پلوس پراید لازم است را به شما عزیزان ارائه دهیم.

پلوس چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد؟

پلوس وظیفه مهمی را در تمام خودروها بر عهده دارد. نیروی پیشران موتور توسط دیفرانسیل به گبربکس انتقال داده می‌شود. سپس این نیرو از طریق مشعلی پلوس که به گیربکس نزدیکتر است، وارد پلوس شده و در نهایت به چرخ‌ها منتقل می‌شود. اهمیت این قطعه به اندازه‌ای است که در صورت خرابی کامل ارتباط میان فرمان و چرخ‌ها منقطع شده و خودرو حرکت نمی‌کند. پلوس اجزایی دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اجزای پلوس پراید کدام‌اند؟

پلوس در پراید و سایر خودروها اجزای مختلفی دارد. ضمنا انواع پلوس‌های مختلف نیز در بازار موجودند، برای مثال پلوس های بلند یا کوتاه که نوع بلند آن در بازار فراوان ‌تر است. همچنین حتما باید به ABS و یا معمولی بودن پلوس هم توجه نمود. اجزای پلوس به صورت کلی شامل مشعلی، سه شاخه پلوس، میل پلوس، گردگیر پلوس و کله پلوس هستند. هرکدام از این قطعات دارای وظیفه‌ای هستند که در صورت مختل شدن، عملکرد پلوس را دچار مشکل می‌کنند. مشعلی پلوس در مجاورت گیربکس قرار دارد و سه شاخی در درون آن قرار گرفته است. این دو قسمت وظیفه دریافت نیروی پیشران از گیربکس را به عهده دارند و سپس آن را به میل پلوس انتقال می‌دهند. میل پلوس به کله پلوس و گردگیر متصل می‌شود و نیروی موتور را به این بخش‌ها انتقال می‌دهد.

اجزای پلوس پراید

بریدن پلوس پراید

پلوس یک قطعه‌ی بسیار پیچیده و مهم در خودرو است. این قطعه ممکن است به دلایل مختلفی دچار آسیب شود. برای مثال در صورتی که با دنده صحیح رانندگی نکنید، فشار زیادی به گیربکس و متعاقب آن به پلوس وارد می‌شود که ممکن است باعث آسیب دیدن آن شود. همچنین در صورتی که مکانیک اتصالات پلوس را به خوبی انجام ندهد، پلوس شما به زودی دچار مشکل می‌شود. بهتر است هربار که خودرو خود را سرویس می‌کنید، گردگیر پلوس را هم چک کنید، چرا که پارگی گردگیر پلوس به تدریج عملکرد سرپلوس و پلوس را مختل می‌نماید.
یکی دیگر از دلایلی که باعث بریده شدن پلوس می‌شود، رها کردن نادرست کلاچ است. این موضوع باعث وارد آمدن ضربه به گیربکس، موتور و پلوس‌ها می‌شود و ممکن است باعث خرابی پلوس و یا دسته موتور شود. بنابراین برای جلوگیری از وقوع این مشکل حتما در هنگام تعویض دنده کلاچ را به آرامی رها نمایید.
یکی از اشتباهات رایج در جامعه روشن کردن خودرو با هل دادن است. این روش در خودروهای انژکتوری باعث آسیب رسیدن به تمام اجزای سیستم انتقال قدرت و از جمله پلوس خواهد شد. در زمان خالی شدن باطری به جای انجام اینکار بهتر است خودرو خود را با باطری به باطری کردن روشن نمایید.
یکی دیگر از مواردی که فشار زیادی را به شاسی و پلوس خودرو تحمیل می‌کند، بکسل کردن است. باید توجه داشت که فقط خودروهای خاصی به این منظور طراحی و ساخته شده‌اند و بکسل کردن می‌تواند باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به پلوس پراید شود.

خطرات پلوس پراید خراب
خطرات خرابی کله پلوس پراید

بدون اغراق سرپلوس مهم‌ترین بخش پلوس است. در داخل این قطعه تعداد زیادی ساچمه به منظور انتقال بدون مشکل نیروی پیشرانه تعبیه شده است. خرابی کله پلوس بیشتر به دلیل آسیب دیدن این ساچمه‌ها اتفاق می‌افتد. در صورت آسیب و یا شکستگی این ساچمه‌ها چرخ‌ها قفل شده و ممکن است مشکلات جدی را ایجاد کنند.
در صورتی که خودرو درحال حرکت باشد، شکستگی ساچمه‌های کله پلوس ممکن است کنترل خودرو را از دست راننده خارج کرده و موجب واژگونی یا تصادف خودرو و بروز خسارت‌های جانی و مالی شدیدی شود. همچنین همانطور که گفته شد، پلوس در ارتباط با گیربکس است، بنابراین در صورت آسیب دیدن کله پلوس، فشار زیادی به گیربکس وارد شده و می‌تواند هزینه زیادی را به صاحبان خودرو تحمیل نماید. بنابراین بهتر است از سرویس منظم پلوس و سرپلوس غافل نشوید.

سر پلوس پراید

تعویض گردگیر پلوس پراید

گردگیر پلوس در اطراف سرپلوس و در نزدیکی گیربکس قرار گرفته است. در واقع این قطعه گریسی که در میان این دو قسمت قرار دارد را در جای خود نگه می‌دارد و در صورت خرابی آن سرپلوس پراید و گیربکس هر دو با مشکل روبرو می‌شوند. در صورتی که گردگیر پلوس پاره شود، گریس از داخل آن بیرون آمده و با هر بار چرخش چرخ‌ها، گریس کمتری میان این دو قسمت باقی می‌ماند. این موضوع در مدت کوتاهی باعث ساییدگی شدید سرپلوس و گیربکس شده و پس از مدتی این دو قطعه را از مدار خارج می‌کند. بسیار اهمیت دارد که در هربار انجام سرویس، حتما سلامت گردگیر پلوس چک شود و از بروز آسیب‌های احتمالی بعدی جلوگیری شود.

گردگیر پلوس پراید
انواع و یا مارک های پلوس پراید

پیش از خرید پلوس باید از انواع آن اطلاع داشته باشید. به طور کلی  می‌توان بر اساس سه موضوع دسته بندی کرد:
• ABS بودن و یا نبودن سیستم ترمز خودرو: در خودروهای با سیستم ترمز ABS حتما باید پلوس مخصوص خریداری شود.
• بلند یا کوتاه بودن: حتما پیش از خرید با مکانیک خود در این خصوص مشورت کنید.
• تعداد خارهای سرپلوس و سه شاخه: پیش از خرید این قطعات باید از تعداد خارهای آن که برای پراید عموما 19 یا 20 خار است، مطلع شوید.
پلوس پراید درحال حاضر به صورت شرکتی به بازار عرضه می‌شود. همچنین برندهایی همچون عظام، رایو، شتابکار، امیرنیا، وستا، فنتکس، آپکو، هرینگتون و دینا پارت در بازار ایران فعالند و محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. شایان ذکر است که همه‌ی این برندها پلوس پراید هم تولید و عرضه کرده اند.
در پایان لیست قیمت این محصول را به تفکیک تولید کننده و نوع پلوس برای شما آورده ایم :
1-(منظور از پلوس بلند سمت راست و منظور از پلوس کوتاه سمت چپ میباشد)

قیمت پلوس کوتاه پراید abs امیرنیا 10500000 ریال یک میلیون و پنجاه هزار تومان
قیمت پلوس بلند پراید abs امیرنیا 1150
قیمت پلوس بلند پراید abs عظام 950
قیمت پلوس کوتاه پراید abs عظام 850
قیمت پلوس پراید بلند abs رایو 940
قیمت پلوس پراید کوتاه abs رایو 850
قیمت پلوس پراید بلند abs هرینگتون 930
قیمت پلوس پراید کوتاه abs هرینگتون 870
قیمت پلوس بلند پراید abs آپکو 850
قیمت پلوس کوتاه پراید abs آپکو 750
قیمت پلوس بلند پراید abs شتابکار 1250
قیمت پلوس کوتاه پراید abs شتابکار 1150
اختلاف قیمت پلوس پراید ساده و abs با توجه به برندهای مختلف حدود 50 تا 100 هزار تومان است.

سایت اوستا یدک یکی از بزرگترین سایت های فروش لوازم یدکی خودرو است. برای ورود به فروشگاه اینجا کلیک کنید.

 

کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن