حدود قیمت پلوس چقدر است و چطور یک پلوس با قیمت مناسب بخریم؟

قیمت پلوس

زمان مطالعه :

5

دسته بندی :

پلوس

نویسنده مطلب :

admin

تاریخ انتشار :

10 مرداد 1401

هر یک از قطعات اتومبیل نقش مهمی را در پدید آوردن سیستمی بی نقص ایفا می‌کنند. در این میان سیستم انتقال قدرت در خودرو از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف این سیستم انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها و ایجاد حرکت در خودرو است. اجزای این سیستم عبارتند از دیفرانسیل، موتور، میل گاردان، گیربکس، پلوس و چرخ‌ها. در این میان پلوس نقش مهمی دارد و در انتها قدرت موتور را که از گیربکس می‌آید به چرخ‌ها انتقال خواهد داد. وجود هرگونه خرابی در پلوس باعث از کار افتادن خودرو و آسیب دیدن اجزای داخلی‌تر مثل گیربکس و دسته موتور خواهد شد. به همین دلیل قیمت پلوس و نوسانات آن در بازار قطعات خودرو اهمیت ویژه‌ای دارد.

علت تفاوت قیمت پلوس‌های مختلف چیست؟

(چند نکته جالب که باید درباره برندهای تولید کننده قطعات خودرو بدانید)
یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف قیمت در پلوس‌های مختلف مسئله برندینگ است. در حال حاضر در ایران برندهای مختلف با ادعاهای مختلف فعالیت می‌کنند. بعضی ادعای تولید کننده‌گی دارند و برخی دیگر ادعا می‌کنند که وارد کننده محصولات اورجینال ژاپنی با فرانسوی هستند. خوب بیایید این دعاها را باهم بررسی کنیم.

آیا اصلا کارخانه و یا تولیدی در ایران وجود دارد که بتواند قطعات پلوس را تولید کند؟

جواب این سوال خیر است. ما در ایران هیچ برندی نداریم که تولید کننده باشد. همه‌ی برندهایی که در بازار می‌بینید در واقع وارد کننده محصولات خارجی هستند. سپس این محصولات بسته بندی می‌شوند و تحت نام تجاری شرکت مورد نظر به فروش می‌رسد.

آیا قیمت پلوس خودروهای ایرانی ساخت فرانسه و ژاپن که در بازار موجود است ، واقعی است؟

خوب این سوال از اساس ایراد دارد. می‌توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که با توجه به تحریم ها و محدودیت‌های ورود این قطعات به ایران تا حدودی غیرممکن است که قطعه مورد نظر واقعا ساخت کشور فرانسه یا ژاپن باشد. اگر هم این محصولات وارد شوند شاید در تعداد خیلی محدود باشند. قطعا قیمت پلوس ساخت کشور فرانسه ، چند ده برابر قیمت موارد موجود در بازار خواهد بود.
پس می‌توان به این نتیجه رسید که اکثر موارد قطعات خوردوهای ایران که ادعای تولید کشورهایی مثل فرانسه و آلمان و ژاپن را دارند همه ساخت چین هستند و ادعاهای دیگر تا حد زیادی واقعی نیستند.
نتیجه این که اگر قیمت پلوس مورد نظرتان فقط به علت ساخت فرانسه یا المان بودن ، اختلاف خیلی زیادی با موارد موجود در بازار داشت، بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید.

در مورد خودروهای خارجی چطور؟ ( با دانستن این نکات پولتان را نجات بدهید)
در مورد خودروهای خارجی این تنوع قیمت پلوس تا حد زیادی منطقی تر است. زیر اکثر آنها دارای محصولات اورجینال کشور تولید کننده خودرو و همچنین مشابه چینی هستند.
مثلا در مورد خودروهای کره‌ای، پلوس‌های تولید کشور کره و چین در بازار موجود است که در برخی خودروها قیمت خرید پلوس کره ایی دو تا سه برابر محصولات چینی می‌باشد. در مورد خودروهای ژاپنی هم در بازار با انواع قطعات چینی و ژاپنی مواجه می‌شوید که کار چندان سختی برای انتخاب ندارید.
فراموش نکنید برای خودروهای خارجی فقط پلوس کامل اصلی و اورجینال موجود هست و مثلا چیزی به عنوان سرپلوس تکی کمری 2007 اورجینال ژاپنی نداریم و این موارد قطعا چینی هست.
و همینطور برای یک خودرو مثل سانتافه قطعه ایی به سرپلوس جینیون نداریم و پلوس کامل این خودروها اورجینال دارند.
ضمنا توجه داشته باشید که برای برخی خودروهای خارجی، پلوس به صورت محدود وارد کشور می‌شود و این موضوع نیز در قیمت آن تاثیر خواهد داشت.

موضوع دیگری که در قیمت این قطعه تاثیرگذار است، میزان فراوانی آن در بازار است. برخی از پلوس‌های قدیمی‌تر که تعداد خارهای متفاوتی نسبت به سایر پلوس‌ها دارند، در بازار کمیاب هستند. برای مثال در پژوهای فرانسوی از سرپلوس 34 خار استفاده می‌شد اما درحال حاضر از انواع 22 و 24 خار استفاده می‌شود و به همین دلیل انواع قدیمی‌تر نایاب ترند و قیمت بیشتری دارند.
مهمترین موارد تاثیر گذار در قیمت پلوس:
مورد دیگری که روی قیمت این قطعه تاثیر دارد کوتاه یا بلند بودن پلوس هست. همینطور ساده یا abs ؟ساخت کدام کشور است؟ و تولید کجاست؟که باتوجه به مواردی که در مورد برندینگ گفتیم حداقل در مورد خودروهای ایرانی 95درصد پلوس های موجود ساخت کشور چین میباشد.
همانطور که خواندید در خودروهای خارجی قطعات اوجینال تولید شده در کشور سازنده خودرو موجود هست. ولی در مورد خودروهای داخلی شرایط متفاوت است و با تنوع خیلی بیشتری از برندها مواجه هستیم.
مثلا در مورد خودروی پراید حداقل بیست برند خوب پلوس و سرپلوس در کشور فعال می‌باشند که غیر از یکی دو مورد الباقی برندها ساخت کشور چین هستند و در حال حاضر متاسفانه کارخانه سازنده و تولیدکننده پلوس و سرپلوس در کشور عزیزمان نداریم.

علل خرابی پلوس چیست؟

پلوس قطعه‌ پیچیده‌ای است و اجزای مختلفی دارد که خرابی هرکدام از آن‌ها موجب بروز اخلال در عملکرد پلوس می‌شود. به دلیل بالا بودن قیمت پلوس، همه‌ی رانندگان باید با دلایل خرابی این قطعه مهم آشنا باشند و از وقوع مجدد آن جلوگیری کنند. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که خرابی در پلوس را جلو می‌اندازد، ترمز شدید است. این موضوع می‌تواند باعث خرابی سرپلوس و در نتیجه پارگی گردگیر و یا آسیب به اجزای مهمتری مانند گیربکس شود. ضمنا پارگی گردگیر پس از مدتی باعث از کار افتادن پلوس می‌شود.
ضمنا حمل بار سنگین علاوه بر فشاری که بر روی کمک‌ها می‌آورد، موجب خرابی پلوس‌ها نیز می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود از بکسوال کردن با خودروهای شخصی به شدت پرهیز کنید. مورد دیگری که می‌تواند باعث ایجاد نقص در پلوس شود، زود آزاد کردن کلاچ است. در صورتی که کلاچ خودرو را زود رها کنید، به بدنه ماشین ضربه وارد شده و این ضربه از طریق گیربکس به مشعلی و سه شاخه پلوس منتقل شده و این قسمت را دچار آسیب می‌کند. بنابراین توجه داشته باشید که در صورت انجام یک رانندگی مناسب و اصولی، پلوس‌ خودرو قطعه‌ای نیست که به این سادگی‌ها دچار خرابی و آسیب شود.

چه زمانی باید برای خرید پلوس جدید اقدام کنید؟

پیش از خرید پلوس و مراجعه به تعمیرکار بهتر است بتوانید سلامت پلوس‌های خودرو خود را ارزیابی نمایید. به همین منظور در ادامه مهم‌ترین علائم تشخیص خرابی پلوس و شیوه تشخیص آن‌ها را برای شما جمع‌ آوری کرده‌ایم. همانطور که گفتیم، پلوس در واقع یک رابط میان دیفرانسیل و چرخ‌ها است. بنابراین در صورتی که چرخ‌ها با حرکات فرمان تکان نمی‌خورند، مهمترین دلیل آن خرابی پلوس خودرو است. در این شرایط حتما باید از یدک کش برای جابه‌جایی خودرو خود استفاده کنید.
پلوس مانند لنت یک قطعه مصرفی نیست و قیمت پلوس هم بیانگر این موضوع است. با این وجود بهتر است در سرویس‌های دوره‌ای حتما سرپلوس و گردگیر آن از نظر سلامت چک شوند.
در مراحلی که هنوز پلوس به طور کامل خراب نشده، ممکن است در هنگام حرکت از پلوس‌ها صدای تق تق شنیده شود. در این هنگام باید سریعا به مکانیک مراجعه نمایید، در غیر این صورت به دلیل فشاری که به گیربکس تحمیل می‌شود، این قطعه مهم نیز دچار آسیب شده و ممکن است دنده جا نرود.

قیمت پلوس کامل پراید

پراید پرتیراژترین خودرو بازار ایران است و طبیعتا تقاضا برای قطعات آن بالا است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که به جای تعویض اجزای پلوس و یا تراشکاری آن‌ها، کل پلوس را به صورت یکجا تعویض نمایند. این کار باعث هماهنگی بهتر پلوس و اجزای آن خواهد شد و احتمال بروز خرابی‌های آتی را به حداقل می‌رساند.
پلوس پراید در دو نوع ساده و abs به بازار عرضه می‌شود. بیشتر انواع موجود در بازار از نوع abs هستند . پلوس‌های ساده، معمولا قیمت پایین‌تری دارند و درحال حاضر با قیمتی حدود یک میلیون  تومان برای سمت چپ و نوع کوتاه آن و برای سمت راست و نوع بلندتر حدوا یک میلیون و دویست هزار تومان عرضه می‌شوند. پلوس های abs نیز قیمتی حدود یک میلیون و سیصد هزار تومان الی یک میلیون و پانصد هزار تومان دارد. قیمت پلوس کامل ABS ممکن است حدود 200 هزار تومان از نوع معمولی گران‌تر باشد که باید در هنگام خرید آن را درنظر گرفت. برخی از بهترین و پرفروشترین برندهای پلوس پراید: امیرنیا، شتابکار،آپکو، رایو و عظام هستند.

قیمت پلوس کامل پراید
قیمت پلوس 405

پلوس پژو 405 نیز در بازار بسیار پرطرفدار است.به این علت که با خودروی سمند و پزو پارس از نوع مشترک استفاده می‌شود. در این خودرو عدم تعویض به موقع پلوس باعث آسیب شدید گیربکس و دسته موتور می‌شود. ضمنا بهتر است حتما در هنگام نصب پلوس به تعمیرکار تاکید کنید که پیچ‌ها را خیلی سفت نبندد، چراکه این کار باعث افت کارکرد و خرابی پلوس می‌شود. پلوس پژو 405 هم دارای دو مدل ساده و abs می‌باشد که قیمت برای سمت چپ (کوتاه ) و نوع ساده آن از حدود 950 هزار تومان آغاز شده و تا حدود 1 میلیون و دویست هزار تومان متغیر است. برای سمت چپ (کوتاه) و مدل abs دار از حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان  تا یک میلیون و نهصد هزار تومان  و برای سمت راست (بلند) و مدل ساده از حدود 1400تا1750 است.
برای پلوس سمت راست (بلند) 405 و مدل abs دار از 1900 تا 2800 در بازار موجود است.

قیمت پلوس 405

از اوستا یدک بپرس :

: آیا هنگام تعویض پلوس کامل تعداد خار سرپلوس و مشعلی و سه شاخه مهم است؟ یعنی مثلا اگر خودروی ما از پلوس 22 خار استفاده می‌کنیم در هنگام تعویض میتوان از نوع 24 خار خریداری کرد؟
: بله در مورد تعویض پلوس کامل هیچ مانعی وجود ندارد و تعداد خار و جزییات دیگر فقط در مورد تعویض و خرید تکی قطعات باید دقیقا مانند مدل قبلی باشد.

 

لیست قیمت پلوس خودروهای ایرانی :

توجه داشته باشید :

( منظور از کوتاه سمت چپ و منظور از بلند سمت راست میباشد):
قیمتها حدودی می‌باشد برای مشاهده بیشتر و دقیقتر قیمتها می‌توانید به فروشگاه اوستا یدک مراجعه کنید و قیمت روز را دریافت کنید :

قیمت پلوس 206 تیپ 2

کوتاه ساده از حدود 1100تا 1300
کوتاه abs از حدود 1500تا 1750
بلند ساده از حدود 1500تا 1800
بلند abs از 1900تا 2500

قیمت پلوس بلند 206
قیمت پلوس 206 تیپ 5

کوتاه ساده از حدود 1200تا 1450
کوتاه abs از حدود 1450تا 1800
بلند ساده از حدود 1250 تا 1600
بلند abs از حدود 1700 تا 2200

قیمت پلوس 206 تیپ 5
قیمت پلوس 206 اتومات (تیپ6) و 207 اتومات :

کوتاه از حدود 1650 تا 2200
بلند از حدود 1700 تا حدود 2400
قیمت پلوس پژو پارس (معمولی) و قیمت پژو 405 و سمند هیچ فرقی باهم ندارند چون همه از یک نوع پلوس استفاده می‌کنند. تنها فرق موجود ساده یا abs دار بودن می‌باشد.

قیمت پلوس سمند ef7

پلوس چپ و کوتاه این خودرو با پژو 405 مشترک میباشد و فقط سمت راست متفاوت میباشد که قیمتی حدود 2/200 تا 3 میلیون تومان دارد.
قیمت پلوس ریو:
کوتاه ساده از 1100تا 14500
کوتاه abs از حدود 1350تا 1600
برای بلند ساده از حدود 1200 تا 1500
بلند abs از حدود 1350 تا 1750

قیمت پلوس بلند 206 اتومات

همین حالا از اینجا وارد فروشگاه قطعات یدکی و لوازم خودرو اوستا یدک شوید و قیمت روز پلوس را مشاهده کنید.

نکاتی که هنگام خرید پلوس باید به آنها توجه کرد

در هنگام خرید پلوس حتما به موارد زیر توجه کنید:
• حتما به راست و چپ بودن پلوس توجه کنید.
• حتما از فروشگاه‌های معتبر خرید کرده و کیفیت را فدای قیمت نکنید.
• به ABS و معمولی بودن سیستم خودرو و پلوس آن توجه کنید.
• به بلند و کوتاه بودن پلوس پیش از خرید دقت کنید.
• از مکانیک برای تهیه قطعه مناسب خودرو خود مشورت بگیرید.
• تعویض پلوس نیاز به تجهیزات دارد و در منزل قابل انجام نیست، برای انجام این کار حتما به مکانیک مراجعه کنید.

کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن