قیمت سه شاخه پلوس : (لیست قیمت)

انواع قیمت سه شاخه پلوس

زمان مطالعه :

6

دسته بندی :

مشعلی پلوس و سه شاخه پلوس

نویسنده مطلب :

admin

تاریخ انتشار :

3 مرداد 1401

سیستم انتقال قدرت در خودرو به شکلی زنجیروار به هم وابسته است. همانطور که می‌دانید پیشران اصلی در خودرو موتور است. پلوس‌ها وظیفه انتقال قدرت موتور به گیربکس را بر عهده دارند. بنابراین در زنجیره انتقال قدرت در حلقه دوم قرار می‌گیرند که اهمیت آن را دو چندان می‌کند. خود پلوس اجزای گوناگونی دارد که هر یک وظیفه خاص مربوط به خود را انجام می‌دهند. سه شاخه پلوس در قسمت مشعلی آن قرار می‌گیرد. نام دیگر این قسمت سرگیربکس نام دارد که قدرت پلوس را به چرخ‌ها منتقل کرده و باعث به جلو رانده شدن خودرو می‌شود. در صورت خرابی، این قطعه باید فورا تعویض شده که آسیب‌های بعدی جلوگیری شود. در این مقاله به بررسی قیمت سه شاخه پلوس در خودروهای مختلف و انواع آن خواهیم پرداخت.

انواع و دلیل اختلاف قیمت سه شاخه پلوس

سه شاخه پلوس به طور کلی به دو نوع کنس بزرگ و کنس کوچیک تقسیم می‌شود. درحال حاضر انواع کنس کوچک بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اگرچه برای خودروهایی مانند پراید از نوع کنس بزرگ نیز استفاده می‌شود. بخش مهم‌تر سه شاخ پلوس مربوط به خارهای آن است. مدل این قطعه بر اساس تعداد خارهای آن مشخص می‌شود، شما می‌توانید به سادگی تعداد این خارها را بشمارید و از خرید قطعه درست مطلع شوید. یکی از دلایل اصلی اختلاف قیمت این قطعه در خودروهای مختلف به تعداد خارها مربوط می‌شود. برای مثال در پراید سه شاخ پلوس 19 یا 20 خار و در تیبا فقط 20 خار دارد. قیمت سه شاخه پلوس پراید 20 خار با نوع 19 خار آن تفاوت چندانی ندارد و در حدود 70 تا 90 هزار تومان است.
در خودروهای دیگر تعداد این خارها متفاوت است. در پژو 405 و سمند تعداد خارهای سه شاخه پلوس می‌تواند 22، 24 یا 34 تایی باشد. در پژو 206 سه شاخه پلوس 21 یا 22 خار دارد. خودرو زانتیا اغلب 34 خار در شاخ پلوس خود استفاده می‌کند و در ال 90 تعداد خارها می‌تواند 20 یا 23 عدد باشد. توجه کنید که تعداد خار، تاثیری بر کیفیت محصول ندارد و آن‌چه تعیین کننده قیمت محصول است، متریال ساخت و شرکت سازنده آن است.

انواع و دلیل اختلاف قیمت سه شاخه پلوس
وظیفه سه شاخه پلوس در خودرو چیست؟

این قسمت از پلوس در سمت داخلی گیربکس قرار گرفته است. همانطور که گفته شد به این ناحیه سرگیربکس یا مشعلی نیز گفته می‌شود. در واقع مشعلی توسط شاخه‌‌های این قطعه به پلوس متصل می‌شود. در گذشته به جای سه شاخ پلوس یک سری ساچمه وجود داشتند که نیروی محرک چرخ‌ها را به میل پلوس منتقل می‌کردند. امروزه سه شاخه پلوس این وظیفه را به عهده دارد. نیروی حرکت چرخ‌ها سپس به سرپلوس انتقال یافته و باعث حرکت چرخ می‌شود. بنابراین سه شاخه پلوس به عنوان یک رابط میان گیربکس و میل پلوس عمل می‌کند و مسئولیت مهمی در سیستم انتقال قدرت بر عهده دارد.


علل و علائم خرابی سه شاخه پلوس چیست؟

همانطور که گفته شد این قسمت از پلوس با چرخ‌ها و گیربکس به صورت غیر مستقیم در ارتباط است. بنابراین رانندگی بی احتیاط و یا آسیب دیدن گیربکس می‌تواند به این ناحیه آسیب برساند. علاوه بر آن فرسودگی ناشی از استفاده زیاد و شرایط آب و هوایی نیز می‌تواند در آسیب دیدن خارها و بلبرینگ‌های این قسمت نقش مؤثر باشد.
این قطعه را ممکن است بتوان با تراشکاری بازیابی و مجددا استفاده کرد، اما باتوجه به قیمت سه شاخه پلوس انجام این کار به هیچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود. بنابراین در صورت بروز علائم زیر حتما نسبت به تعویض آن اقدام نمایید:
• تکان خوردن خود به خود دسته دنده در سرعت‌های پایین
• وارد شدن ضربه به موتور از ناحیه پلوس و چرخ‌ها
• لرزش فرمان و اتاق ماشین به ویژه در سربالایی و سرعت‌های بالا
در صورتی که متوجه هر یک از علائم فوق شدید سریعا به تعمیرکارهای مجاز مراجعه نمایید. عدم تعویض به موقع سه شاخه پلوس باعث آسیب رساندن به دسته موتورهای پایین و بالا خواهد شد. این آسیب خود را به صورت تکان خوردن شدید موتور هنگام کار و همچنین بروز صدا در هنگام تعویض دنده نشان خواهد داد. یکی از مواردی که هنگام خرابی دسته موتور همواره باید مورد بررسی قرار گیرد، سلامت پلوس و اجزای آن است.

قیمت سه شاخه پلوس پراید

همانطور که گفته شد، سه شاخه پلوس‌های پراید و تیبا عمدتا 19 و 20 خار دارند. سه شاخ پلوس در این خودروها نسبت به دیگر خودروها قیمت پایین‌تری دارد. هم اکنون شرکت های زیادی مانند عظام رایو فنتکس آپکو وستا دیناپارت امیرنیا و …در بازار ایران این قطعه را عرضه میکنند.
محصولات شرکت عظام معمولا در بازار بیشتر عرضه می‌شود. از طرفی دیگر محصولات شرکتی مانند اپکس از قیمت بالایی برخوردار بوده و نایاب‌تر است. محصولات شرکت بی اس کو، فرانتک و دینا پارت هم در رده متوسط دسته بندی می‌شوند. درحال حاضر (پاییز 1400) قیمت سه شاخه پلوس پراید و تیبا در محدوده 70 الی 90 هزار تومان است.

قیمت سه شاخه پلوس پراید
قیمت سه شاخه پلوس 206

206 از دیگر خودروهای پرطرفدار بازار ایران است و به همین دلیل تقاضا برای قطعات آن بالا است. سه شاخه پلوس در این خودرو به صورت 21 و 22 خار برای ماشین‌های دنده دستی و 34 خار برای خودروهای دنده اتوماتیک در بازار موجود است. این قطعه 206 نیز توسط شرکت‌های معتبری تولید و به بازار عرضه می‌شود. سه شاخ پلوس‌های مروبط به شرکت دینا پارت، فرانتک و ژرماتک معمولا قیمت بالاتری دارند و به وفور در بازار یافت می‌شوند. قیمت این قطعه در خودرو 206 معمولا در محدوده 100 الی 130 هزار تومان است.

قیمت سه شاخه پلوس 206
قیمت سه شاخه پلوس 405

در هنگام خرید این قطعه برای پژو 405 و پژو پارس لازم است که به تعداد خارهای آن توجه کنید. برای این اتوموبیل‌ها می‌توان از سه شاخه پلوس‌های 22 خار، 24 خار، و 34 خار استفاده نمود. تعویض دیر هنگام این قطعه در خودروهای پلتفرم پژو باعث آسیب دیدن جدی موتور خواهد شد بنابراین حتما نسبت به تعویض به هنگام آن اقدام نمایید.
شرکت‌های معتبر بسیاری در بازار ایران به تولید این قطعه می‌پردازند. عظام امیرنیا فرانتک رایو وستا فنتکس دیناپارت از جمله این شرکت‌ها هستند. همچنین برای خودرو پژو می‌توان از انواع کنس بزرگ نیز استفاده کرد. پیش از انجام این کار حتما با مکانیک خود مشورت نمایید.
انواع سه شاخه پلوس در پژو 405 و پژو پارس و پراید و سایر خودروها بسیار متفاوت است. بنابراین با توجه به نوع پلوس و پیشنهاد مکانیک خود یکی از انواع آن را انتخاب نمایید.

قیمت سه شاخه پلوس 405
مراحل تعویض سه شاخه پلوس چگونه است؟

پیش از هر چیز توجه داشته باشید که انجام این کار نیازمند مهارت، تجربه و ابزار مخصوص است. بنابراین در صورتی که در این زمینه تخصص ندارید، انجام آن را به مکانیک مربوطه بسپارید. با این وجود مطلب زیر را برای آشنایی بیشتر شما با تعویض این قطعه مهم تهیه نموده‌ایم.
پیش از هر چیز باید ابزار آلات مورد نیاز را تهیه کنیم. برای انجام این کار به وسایل زیر نیاز است:
• جک
• آچار بکس شماره 13 و 14 (برای ماشین‌های ایرانی)
• دسته آچار بکس
• انبردست
• رابط کوتاه
• چکش و میلگرد ( برای در آوردن و جا انداختن قطعه)
• آچار دو سوی تخت
• گیره نسوز
• سه شاخه پلوس (در صورت اطمینان از خرابی آن) پیش خرید حتما از نوع و قیمت سه شاخه پلوس مطلع شوید.
ابتدا لازم است چرخ‌ها را از محل خود خارج کنید. به همین منظور پیچ چرخ‌ها و مهره‌های پلوس را شل می‌کنیم. این کار باید حتما پیش از زدن جک انجام شود. سپس جک را زده و چرخ‌ها را باز کنید. سپس با آچار بکس 14 پیچ سگ دست و مهره آن را باز کنید. سپس درحالی که از سفت بودن محل جک اطمینان دارید، به وسیله میلگرد طبق و سگ دست را از یکدیگر جدا کنید. برای انجام این کار به مقداری نیروی فیزیکی نیاز است.
حال سرپلوس را از محل آن خارج کنید. پس از این مرحله باید پلوس و سرگیربکس را از زیر ماشین خارج کرد. در صورت آسیب دیدن سه شاخه پلوس ممکن است آثار آن در داخل گیربکس باقی بماند. به همین منظور قبل از نصب سه شاخه پلوس جدید حتما داخل گیربکس را تمیز کنید. جدا کردن اجزای پلوس با ضربه ممکن است دشوار باشد. به همین منظور بهتر است انجام این کار را به تراشکار بسپارید.

نکات خرید سه شاخه پلوس

پیش از خرید سه شاخه پلوس، حتما سه شاخه پلوس قبلی را بررسی کرده و از تعداد خارهای مطلع شوید. برای این کار باید گریس روی آن را به خوبی پاک کنید. بهتر است، قطعه‌ای مشابه قطعه‌ی قبلی خریداری نمایید. در صورتی که مایل به تغییر نوع آن هستید، می‌توانید کل پلوس را به صورت یک جا تعویض نمایید. پیش از خرید حتما قیمت سه شاخه پلوس را چک کنید.
سفارش اینترنتی این قطعه می‌تواند در خرید یک قطعه با اصالت به شما کمک کند، بنابراین نیازی به خرید شتاب زده نیست. در صورتی هم که برای تعمیر ماشین خود عجله دارید نگران نباشید، با خرید از فروشگاه‌های معتبر قطعه در همان روز به دست شما خواهد رسید.
پندهای اوستا یدکی :
:اقا سلام ، این اوستا یدک اوستا یدک که میگن شمایی؟
:سلام سرت سلامت ، بله خودمم دخترم
:یه سوال داشتم
:جون دلم
:مهری خواهر شوهرم رفته سه شاخه پلوس 20 خار خریده. همه اش داره باهاش پوز میده. میشه منم برم یه 34 خارش رو بخرم چشش در بیاد؟
:وا دخترم. اخه دیگه سر سه شاخه پلوسم چشم و هم چشمی؟ نه عزیز من نمیشه . سه شاخه پلوس رو باید فقط با شرایط ماشین خودت بخری و اینطوری نیست که سه شاخه 19 خار دلتو بزنه و حالا بخوای 34 خار بخری. حتما باید عینا مثل همون سه شاخه پلوس قبلی ماشینت باشه و دلبخواهی نیست.دقیقا مثل سه شاخه پلوس قبلی با کنس و تعداد خار برابر و مساوی.
: ا حیف شد که . حالا نمیشه یکم کنسش بیشتر بشه که حداقل کنف بشه ؟
: نه عزیز دلم. شما هم یکم مهربون باش. چیه این بد دلی و بدخواهی. عشق بده به هم. مث اوستا یدک که هرکی راهنمایی بخواد بهش میده. ببین عزیزم ماشین شما پژو 405 هستش، کلا کنس بزرگ و کنس کوچک اختلافش فقط نیم میلیمتره. برای 405 ساده که ما بهش میگیم کنس کوچک 32 میلیمتره و برای نوع ای بی اس و یا کنس بزرگ 32.5 میلیمتر. پس اونقدری نیست که خار بشه برو تو چشم خواهر شوهرت. اما همین اختلاف خیلی کوچک و ناچیز موقع خرید سه شاخه پلوس باعث اشتباه توی خرید میشه و باعث میشه به هم نخورند. پس حواست باشه بابا.
: چشم چشم چشم. مرسی اوستا

شما هم اگه سوالی دارید از اوستا یدک بپرسید.

هچنین برای خرید کلیه لوازم یدکی و قطعات خودرو اینجا کلیک کنید.

کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن