آیا تعمیر مشعلی پلوس خراب شده امکان پذیر است؟

تعمیر مشعلی پلوس

زمان مطالعه :

6

دسته بندی :

آموزش تعمیرات

نویسنده مطلب :

admin

تاریخ انتشار :

19 خرداد 1401

This post's average rating is: 4.5

سیستم انتقال نیروی خودرو قسمت‌ها و قطعات مختلفی دارد که هرکدام وظیفه مشخصی دارند و درصورتی‌که به‌درستی کار نکنند برای سرنشینان خطر زیادی دارد. چرخ‌ها، دیفرانسیل، گیربکس و پلوس اصلی‌ترین بخش‌های سیستم انتقال نیرو و حرکت خودرو هستند که خود پلوس نیز از قطعات مختلف تشکیل شده است. این قطعات شامل سرپلوس ماشین ، مشعلی، گردگیر و سه شاخه هستند که هرکدام وظیفه مشخصی دارند اما تعمیر مشعلی پلوس از متداول‌ترین مشکلات آن است.
این قطعه در بخش انتهایی گیربکس قرار می‌گیرد و به سه شاخه پلوس متصل است و خراب‌شدن آن علائم و خطراتی دارد که لازم است با آن‌ها آشنا باشید تا بهتر از خودروی خود نگهداری کنید. همچنین تلاش شده تا به طور کامل جایگاه آن در سیستم انتقال نیرو توضیح داده شود بنابراین در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

پلوس و نحوه کارکرد آن

همان‌طور که گفته شد خود پلوس از چند قسمت تشکیل شده و وظیفه آن انتقال نیرو از سوی دیفرانسیل یا میل‌گاردان به چرخ‌های خودرو است. کارکرد آن در خودروهای دیفرانسیل عقب و جلو کمی متفاوت است اما هدف اصلی آن انتقال نیرو به چرخ است. این انتقال نیرو در خودروهای جدید به‌وسیله قطعه‌ای به نام سه شاخه پلوس منتقل می‌شود و مشعلی به آن متصل است و به‌نوعی می‌توان گفت آن را دربرگرفته است.

قسمت ابتدایی پلوس که به جعبه‌دنده یا دیفرانسیل متصل می‌شود نیروی محرکه را دریافت میکند و از طریق قطعه دیگری به نام میل پلوس ،آنرا به قسمت انتهایی میرساند .در قسمت انتهایی، سرپلوس قرار دارد که بین چرخ و میله قرار می‌گیرد که در واقع این قطعه به چرخ‌ها متصل است و برای راحت بودن چرخش و نشکستن آن هنگام تغییر زاویه فرمان، درون آن ساچمه‌های ریز قرار گرفته است. در قسمت ابتدای میله نیز مشعلی قرار دارد که بین گیربکس و سه شاخه پلوس مانند یک رابط قرار دارد و نیرو را به سه شاخه می‌رساند.

سه شاخه درون خود پلوس قرار می‌گیرد بنابراین این‌طور نیز گفته می‌شود که مشعلی سه شاخه را درون خود جا می‌دهد. قسمت‌های مختلف به‌وسیله قطعه‌ای به نام گردگیر از گردوغبار و آلودگی محافظت می‌شوند تا عملکرد آن‌ها مختل نشود زیرا این سیستم اهمیت زیادی برای حفظ تعادل خودرو و انتقال صحیح نیرو دارد.

تعمیر مشعلی پلوس پراید

 

علائم خرابی مشعلی پلوس

تعمیر مشعلی پلوس یکی از متداول‌ترین مشکلات در پلوس است و خودروهای زیادی به این عارضه دچار می‌شوند. علائمی وجود دارد که مهم‌ترین نشانه‌ها برای تعمیر یا تعویض است و لازم است با دقت به آن‌ها توجه کنید تا مطمئن شوید مشکل از مشعلی است. بعد از آشنایی با این علائم، به‌صورت مفصل درباره موضوعاتی مانند تعمیر و عیب‌یابی، طریقه در آوردن مشعلی گیربکس پراید و موضوعات این‌چنینی صحبت خواهد شد.

شایان ذکر است در مورد خودروهایی که قیمت این قطعه گران است شاید تعمیر صرفه و توجیه اقتصادی داشته باشد ولی در مورد خوردوهایی مثل پراید که قیمت این قطعه زیاد بالا نیست ،تعویض به صرفه تر از تعمیر است )
• لرزش در خودرو به‌ویژه زمانی که سرعت بالا‌تر می‌رود و در محدوده 70 تا 90 کیلومتر بر ساعت به اوج خود می‌رسد.
• صدای تقه زدن در گیربکس به‌ویژه زمانی که قصد تعویض دنده دارید و این صدا بیشتر زمانی که قصد تعویض از دنده عقب به جلو با برعکس را دارید شنیده می‌شود.
• یکی دیگر از علائم خرابی و نیاز به تعمیر مشعلی پلوس پراید یا خودروهای دیگر، جا نرفتن دنده است.
• زمانی که دنده خودرو درحالت خلاص قرار دارد اما همچنان از گیربکس صدا شنیده می‌شود نیز از نشانه‌های دیگر است که باید به آن توجه داشته باشید.
• صدای سایش یا همان اصطکاک نیز نشانه دیگری است که نشان می‌دهد نیازمند تعمیر مشعلی پلوس هستید.
• شنیده‌شدن صدا از سمت محور و چرخ‌ها به‌ویژه زمان دورزدن خودرو نشان می‌دهد پلوس دچار فرسودگی یا خرابی‌های دیگر شده است. برای عیب‌یابی فرمان را تا انتها به یک سمت بچرخانید و سپس دور بزنید. هر سمتی که صدا شنیده شد مشکل از آن است (این مشکل بیشتر به قسمت‌های دیگر پلوس مربوط می‌شود اما می‌تواند به مشعلی آسیب برساند بنابراین دانستن آن ضروری است).
مواردی که در بالا بیان شده مهم‌ترین نشانه‌های خرابی است ولی ممکن است موارد دیگری هم وجود داشته باشد که کمتر دیده می‌شوند. درصورتی‌که خودروی شما علائم دیگری دارد اما مطمئن نیستید که مشکل از مشعلی است یا خیر بهتر است آن را به یک تعمیرکار نشان دهید.

مشعلی پلوس خراب و قطعات ان

دلایل خرابی و اقدام به تعمیر مشعلی پلوس

به‌صورت کلی سه دلیل برای خرابی مشعلی گیربکس پراید یا خودروهای دیگر وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است.

فرسودگی، اولین دلیل تعمیر مشعلی پلوس

مشعلی یک قطعه مصرفی است و نمی‌توان انتظار داشت هیچوقت دچار خرابی یا مشکل نشود بنابراین باید در فواصل زمانی مرتب بررسی شود تا از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری شود. تعمیر، یک راه‌حل در این شرایط است اما به دو دلیل توصیه می‌شود به‌جای تعمیر به فکر تعویض باشید. اولین دلیل همان است که تابه‌حال گفتیم یعنی چون این قطعه مصرفی است بهتر است بعد از پایان عمر تعویض شود. مطمئن باشید مجدد مشعلی خراب می‌شود و هم باید دوباره هزینه تعمیر بپردازید که این هزینه حتی برای یک‌بار هم به‌صرفه نیست و هم خطرات خاص خود را دارد.

دومین دلیل نیز این است که به دلیل هزینه پایینی که دارد تعویض آن به‌صرفه است و با مبلغ کمی که می‌پردازید می‌توانید یک نمونه نو بخرید. با این کار یک‌بار هزینه می‌کنید و یکبار هم خطرات را از بین می‌برید.

پاره شدن گردگیر پلوس

قبلاً توضیح دادیم که پلوس از چند قطعه تشکیل شده که این قطعات به هم متصل هستند. محل اتصال این قطعات به هم یا به دیگر قسمت‌های خودرو به نام مفصل شناخته می‌شوند و به‌وسیله گردگیر از گردوغبار و آلودگی محافظت می‌شوند. درباره مشعلی، اگر این گردگیر پاره شود گریس از آن خارج می‌شود و در نتیجه به‌صورت خشک و بدون روانکاری کار می‌کند. این موضوع باعث می‌شود بعد از مدتی آسیب ببیند زیرا اتصال خشک این قطعات فلزی به همدیگری باعث خوردگی آن‌ها می‌شود و این یکی از اصلی‌ترین دلایل خرابی و نیاز به تعمیر مشعلی پلوس پراید یا تعمیر مشعلی پلوس دیگر خودروها است.

عکس گردگیر پلوس

استفاده نادرست از خودرو

زود رهاکردن کلاچ، استفاده از دنده نادرست، استفاده غلط از ترمز دستی خودرو و یا خود ترمزها، فشار زیاد به خودرو در مواردی مانند بکسل کردن و … همگی می‌تواند باعث بروز فشار به سیستم پلوس و از جمله مشعلی آن شود. همواره این را به یاد داشته باشید که هرچقدر به خودروی خود احترام بگذارید به همان اندازه برای شما کار می‌کند.

خطرات رایج مشعلی خراب

اگر هرکدام از نشانه‌هایی که توضیح دادیم یا نشانه‌های دیگری را که فکر می‌کنید به پلوس یا مشعلی آن مرتبط است مشاهده کردید، سریعاً به فکر تعمیر باشید. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که هم خطرناک است و هم به قسمت‌های دیگر خودرو به‌ویژه گیربکس آسیب می‌رساند. این خطرات عبارت‌اند از:
• اولین خطر احتمال از دست‌دادن کنترل خودرو و واژگونی آن است.
• شکستگی پلوس یا هر مشکل دیگری در آن به‌ویژه در سرعت‌های بالا باعث می‌شود صدمات جدی و هزینه‌زا به گیربکس وارد شود.
• در بعضی شرایط، خرابی پلوس باعث می‌شود محافظ ساچمه‌ها بشکند و درنتیجه فرمان خودرو قفل شود که بسیار خطرناک است.
• خراب بودن مشعلی به دیگر بخش‌های پلوس آسیب می‌رساند که ریسک آسیب به محفظه ساچمه بیشتر می‌شود.

عیب‌یابی و تعمیر مشعلی پلوس

همان‌طور که گفته شد تعویض بهتر از تعمیر است و برای این کار به یک تعمیرکار یا مرکز تعمیر مجاز مراجعه کنید. هرگز خودتان اقدام به تعویض نکنید زیرا این قطعه اصلاً جای ریسک ندارد و باید توسط افراد ماهر با یک نمونه نو تعویض شود. همچنین فرایندهای تخصصی دیگری مانند طریقه در آوردن مشعلی گیربکس پراید وجود دارد که شما از آن‌ها آگاهی ندارید و تنها باید به دست تعمیرکار ماهر انجام شود.
این کار معمولاً هزینه بالایی ندارد و زمان آن هم حدود یک ساعت است اما با این‌حال اهمیت زیادی در کارکرد درست خودرو دارد. حتماً هنگام خرید توجه کنید که محصول برچسب ضمانت کالا داشته باشد و ترجیحاً از برندهای معتبر خرید کنید.

چگونگی تعمیر مشعلی پلوس

 

نتیجه‌گیری تعمیر مشعلی پلوس

در این مقاله تلاش شد تا به‌صورت کامل و دقیق سیستم انتقال نیرو در خودرو به‌ویژه کارکرد پلوس شرح داده شود. پلوس از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که مشعلی یکی از آن‌ها است که به گیربکس متصل است و نیرو را از آن دریافت می‌کند. استفاده نادرست از خودرو، پارگی گردگیر و پایان عمر مشعلی، مهم‌ترین دلایل نیاز به تعمیر مشعلی پلوس هستند. در صورت خرابی علائمی مانند صدا یا مشکلات تعویض دنده به وجود خواهد آمد که باید حتماً تعمیر یا تعویض شود و به دلیل به‌صرفه بودن و ریسک کمتر، توصیه می‌شود تعویض کنید.

 

 

 

کلمات کلیدی

3 thoughts on “آیا تعمیر مشعلی پلوس خراب شده امکان پذیر است؟

  1. نام گفت:

    ممنون

    1. Mohsen Azad گفت:

      سلام بستگی به نوع و میزان خرابی مشعلی شما داره اگر خیلی مشکل جدی باشه خیر ولی اگه زیاد خراب نشده باشه بله.باید از مکانیک یا پلوس ساز مشورت بگیرید

  2. امیر گفت:

    در سایت پرت لوکس هم مطالب خوبی مثل همین مطلب در باره مشعلی پلوس دیدم. ضر نداره نگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن