علت خرابی پلوس چه مواردی است و چگوه از آن جلوگیری کنیم؟

علت خرابی پلوس

زمان مطالعه :

8

دسته بندی :

پلوس

نویسنده مطلب :

admin

تاریخ انتشار :

16 تیر 1401

پلوس (Axle Shaft) به عنوان یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو، نیرویی که توسط موتور تولید می‌شود و از طریق گیربکس به دیفرانسیل‌ می‌رسد را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد تا آنها را به چرخش درآورد و خودرو بتواند حرکت کند. پس پلوس وظیفه انتقال نیرو به چرخش‌های خودرو و به حرکت درآوردن آنها را بر عهده دارد. در واقع این قطعه نیروی تولیدشده در موتور را به گیربکس و بعد از آن به دیفرانسیل و در نهایت به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و موجب حرکت آنها می‌شود. با ما همراه باشید تا شما را با علت خرابی پلوس آشنا کنیم.
پلوس در خودروهای جدید و قدیمی عملکرد متفاوتی دارد. به‌طوری که در خودروهای قدیمی دارای تعدادی ساچمه است. اما در خودروهای جدید برای انتقال نیرو به جای ساچمه از یک سه شاخه استفاده می‌شود. تفاوت دیگری که وجود دارد اینکه ضریب انتقال نیرو توسط پلوس در خودروهای جدید بالاتر است .

علت خرابی پلوس چیست؟

علت خرابی پلوس ممکن است موارد مختلفی باشد. در زیر به لیستی از این علت‌ها اشاره شده است. هر یک از اینها می‌تواند پلوس خودرو را دچار خرابی کند و مشکلات بعدی را به بارآورد. پس باید دقت داشته باشید که از بروز این علت‌ها جلوگیری کنید تا پلوس خودروی شما مدت زمان بیشتری سالم بماند.
علت خرابی پلوس: پاره شدن گردگیرها
این مورد را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین علت خرابی پلوس در نظر گرفت. اگر گردگیرها که وظیفه جلوگیری از ورود گرد و غبار به درون پلوس را دارند پاره شوند و به موقع نسبت به تعویض آنها اقدام نشود، گرد و غبار وارد پلوس می‌شود. بدین ترتیب گریس موجود در آن در حین حرکت خودرو خارج شده و موجب خرابی پلوس خواهد شد.

علت خرابی پلوس چیست خرابی پلوس به علت رانندگی با دنده اشتباه

اگر دنده خودرو شما خراب باشد یا حتی در صورت سالم بودن دنده‌ را در هنگام حرکت به‌موقع عوض نکنید احتمالا آسیب جدی به پلوس وارد می‌شود. مثلا اگر زمانی که خودرو در دنده ۳ قرار دارد و با سرعت بالایی در حین رانندگی هستید و یکدفعه به‌صورت ناگهانی دنده خودرو را به ۲ تغییر می‌دهید، بدون اینکه سرعت خود را به اندازه کافی کاهش داشته باشید احتمالا پلوس خودرو خراب می‌شود. تعویض نادرست دنده‌ یا استفاده از دنده اشتباه در یک سرعت مشخص می‌تواند به‌عنوان علت خرابی پلوس شناخته ‌شود.

علت خرابی پلوس: رانندگی با دنده اشتباه

 ترمزهای بی جا و استفاده ناصحیح از ترمز دستی یکی دیگر از دلایل خرابی پلوس

یکی دیگر از مواردی که ممکن است موجب آسیب رساندن به پلوس خودرو شود و آن را خراب کند ترمزهای بی‌جا و استفاده ناصحیح از ترمز دستی است. منظور از ترمزهای بی‌جا یا نابه‌جا، ترمزهای ناگهانی است که در سرعت بالا گرفته می‌شود و سرنشینان را به جلو پرتاب می‌کند. زمانی که این اتفاق می‌افتد خودرو به‌یکباره متوقف می‌شود و پلوس آن به‌عنوان قطعه‌ای که وظیفه اصلی در به حرکت درآوردن چرخ‌ها را بر عهده دارد آسیب می‌بیند.
علاوه بر این، کشیدن ترمز دستی در سرعت بالا نیز برای خودرو بسیار مضرر است. معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که راننده بخواهد از وسیله نقلیه خود برای انجام حرکات نمایشی مانند تیک آف کشیدن استفاده کند. این حرکت جدای از اینکه به لاستیک‌ها آسیب می‌رساند به‌عنوان علت خرابی پلوس هم شناخته می‌شود.

خرابی پلوس به علت ترمزهای بی جا و استفاده ناصحیح از ترمز دستی

علت دیگر خرابی پلوس: رها کردن ناصحیح کلاچ و ضربه های ناگهانی به خودرو

برداشتن پا به‌صورت ناگهانی از روی پدال کلاج که از آن به عنوان کلاج‌پر هم یاد می‌شود ممکن است موجب خراب شدن پلوس شود. این در حالی است که این حرکت معمولا گیربکس را هم خراب می‌کند. یک نمونه بارز از این اتفاق زمانی است که خودروی شما مشکل دارد و روشن نمی‌شود. مثلا باتری آن خالی شده و باید به شکلی غیرعادی خودرو را روشن کنید. در چنین شرایطی بایستی همزمان که افرادی خودرو را هل می‌دهند، راننده نیز پای خود را ناگهان از روی پدال کلاچ بردارد تا خودرو روشن شود. در این حالت باید خودرو در دنده ۲ باشد و همان طور که می‌دانید در حالت عادی دنده ۲ اصلا دنده مناسبی برای روشن کردن خودرو نیست.

 بکسل کردن وسیله ای که وزن بیشتری نسبت به خودرو دارد علت خرابی پلوس خودرو های یدکش

در کنار تمام مواردی که ذکر شد فشار بیش از حد به خودرو نیز می‌تواند به پلوس آن آسیب جدی وارد کند. نمونه‌ای از این فشار، بکسل کردن یک خودروی سنگین‌تر است. اگر خودروی شما خودروی سنگین‌تری را بکسل کند به احتمال زیاد پلوس آن دچار مشکل می‌شود. حال هر چه مسافتی که برای بکسل کردن طی می‌شود بیشتر باشد احتمالا آسیب جدی‌تر به پلوس وارد خواهد شد.

بکسل کردن علت خرابی پلوس است

خرابی پلوس به دلیل شل بودن پیچ پلوس

گاهی اوقات نادیده گرفتن صداهای اضافی و غیرعادی می‌تواند مشکلات جدی مانند خرابی پلوس را به همراه داشته باشد. پس شما باید به‌عنوان یک راننده با شنیدن هر گونه صدای عجیب و غریب، خودروی خود را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم آن را به یک تعمیرکار نشان دهید. بدین ترتیب می‌توانید در اولین فرصت به مشکل موجود در خودرو پی ببرید و برای حل آن اقدام نمایید.
رسیدگی سریع به صداهای اضافی از این جهت اهمیت دارد که ممکن است دلیل صدا یک مشکل بسیار کوچک باشد که اگر به موقع رسیدگی شود با کمترین هزینه برطرف گردد. اما اگر به‌سادگی از کنار آن بگذرید به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود؛ مشکلی که با هزینه زیاد برطرف خواهد شد یا حتی ممکن است خطرات جانی به بار ‌آورد. مثلا شل بودن پیچ پلوس یک مشکل بسیار کوچک است که در صورت رخداد موجب شنیده شدن صداهای عجیب از خودرو می‌شود. حال اگر راننده نسبت به آن حساسیت نشان دهد خیلی راحت می‌تواند با سفت کردن این پیچ از خراب شدن پلوس جلوگیری کند.
از دیگر علت خرابی پلوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• بیرون زدن هزارخار از ناحیه گیربکس
• بالانس نبودن میله پلوس
• عدم وجود گریس در گیربکس (که باعث قفل شدن دیفرانسیل و خرابی کله پلوس می‌شود)
• لقی پلوس
علاوه بر اینها مواردی هستند که بیشتر در مورد خودروی پراید رخ می‌دهد. از جمله، درآمدن پلوس پراید و تاب داشتن میل پلوس پراید.

راه‌های پی بردن به خرابی پلوس

معمولا زمانی که پلوس خودرو خراب می‌شود با صدای تق تق در زمان دور زدن به راننده خبر می‌دهد. این صدا یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که از طریق آن می‌توانید به خرابی پلوس خودروی خود پی ببرید. پس اگر در زمان دور زدن و چرخاندن فرمان به یک طرف، صدای تق تق شنیدید بدانید که احتمالا پلوس مربوط به آن طرف از خودرو خراب است و باید در اسرع وقت نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.
راه دیگری که از روی آن می‌توان به خرابی پلوس پی برد لرزیدن دسته دنده در هنگام حرکت خودرو است. اگر در حین حرکت، دسته دنده بی‌جهت بلرزد، هشداری برای خرابی پلوس به راننده می‌دهد. نشانه بعدی لرزش بدنه خودرو در سرعت‌های زیاد است که راننده باید نسبت به این موضوع نیز هشیار باشد. در کل از آنجا که پلوس قطعه‌ای متعلق به جلوبندی خودرو است، هر حالت غیرعادی در بدنه و اجزای آن می‌تواند نشانه‌ای از خراب شدن پلوس باشد.
مورد دیگری که به عنوان نشانه‌ای از خرابی پلوس مطرح می‌شود صدای تق تق در زمان گرفتن شتاب ناگهانی یا در هنگام گاز دادن شدید و یکباره است. اگر یکدفعه پدال گاز را تا حد زیادی بفشارید و همزمان صدای تق تق بشنوید باید به خراب بودن پلوس شک کنید. آخرین موردی که راهی برای پی بردن به خرابی پلوس به شمار می‌رود صدای تق تق در حالتی است که یکدفعه پای خود را از روی پدال گاز بردارید. البته این حالت در سرعت بالا اتفاق می‌افتد. دقت کنید در صورت بروز هر یک از این نشانه‌ها باید خودروی خود را به تعمیرگاه برسانید و آن را به یک جلوبندی ساز نشان دهید تا علاوه بر پی بردن به علت خرابی پلوس اقدامات لازم را به انجام برسانید. مخصوصا اگر قصد رفتن به درون جاده‌های خارج از شهر را دارید و می‌خواهید با سرعت بالا برانید.

خطرات خرابی پلوس

همان طور که اشاره شد پلوس عضوی از سیستم انتقال قدرت در خودرو است. پس خرابی آن قطعا اتفاق مهمی است و تبعات خطرناکی دارد. خرابی هر قسمت از پلوس می‌تواند علاوه بر خطرات مادی خطرات جانی را هم برای سرنشینان خودرو به همراه داشته باشد. مثلا اگر ساچمه‌های درون کله ‌پلوس خراب باشد و راننده بی‌اطلاع از این موضوع وارد جاده شود و با سرعت بالا خودرو را براند ممکن است چرخ‌ خودرو قفل شود و حوادث ناگواری را رقم بزند.
خرابی پلوس می تواند موجب قفل کردن فرمان هم شود. در این صورت خودرو از کنترل راننده خارج می‌شود. حتما می‌توانید تصور کنید که اگر کنترل خودرو از اختیار راننده خارج شود چه خطراتی دارد. به همه اینها آسیب رسیدن به گیربکس را هم اضافه کنید. چون از آنجا که پلوس در ارتباط مستقیم با گیربکس قرار دارد، خراب شدن آن می‌تواند موجب خراب شدن گیربکس هم شود و قطعات متصل به گیربکس یا همان جعبه دنده را خراب کند. خراب شدن جعبه دنده نیز احتمال دارد خودرو را از کنترل راننده خارج کند. پس علت خرابی پلوس هر چه باشد اگر به موقع رسیدگی نشود ممکن است فاجعه به بار آورد و می‌توان گفت خطرات خرابی پلوس بیش از اینکه مالی باشد جانی است.

روش‌های نگهداری از پلوس

با توجه به اهمیت پلوس در خودرو و نقشی که در سیستم انتقال قدرت دارد و خطراتی که در صورت خراب بودن آن خودرو و سرنشینان را تهدید می‌کند، یک راننده همواره باید برای مراقبت از پلوس خودروی خود تلاش کند و با شناخت علت خرابی پلوس سعی کند آن را سالم نگه دارد. با توجه به مواردی که باعث آسیب رساندن به پلوس می‌شود اقدامات زیادی وجود دارد که با انجام برخی و عدم انجام برخی دیگر به راحتی می‌توان از این قطعه مهم در خودروی خود مراقبت کرد. در ادامه لیستی از مهم‌ترین این اقدامات آمده است. با توجه به این لیست می‌توانید از سالم بودن پلوس خودروی خود تا حد زیادی مطمئن باشید.
• سرعت خودروی خود را به صورت ناگهانی افزایش یا کاهش ندهید. در واقع پای خود را به صورت ناگهانی بر پدال گاز فشار ندهید یا بعد از فشردن آن یکدفعه پا را از روی پدال گاز برندارید. اگر خاطرتان باشد این یکی از علتهای خرابی پلوس بود.
• خودرو وسیله‌ای برای حمل و نقل است. از آن برای انجام اعمال غیرعادی مانند کشیدن ناگهانی ترمز دستی در حین حرکت برای نمایش تیک آف استفاده نکنید.
• هر خودرویی توانی دارد. نباید بیش از توان خودرو از آن انتظار داشته باشید. مثلا نباید خودروی سنگین‌تری را با آن بکسل کنید. این اقدام تاثیر بسیار مخربی بر سیستم انتقال قدرت و مخصوصا پلوس خواهد داشت.
• با شنیدن هر صدایی در قسمت چرخ‌ها که جدید و عجیب و غیرعادی است حساس شوید و خودروی خود را به یک تعمیرکار جلوبند نشان دهید و موضوع را برای او تشریح کنید.
لازم است بدانید پلوس در برخی موارد قابل تعمیر است. اما در برخی موارد نیز دیگر جای تعمیر ندارد و حتما باید تعویض شود. اگر به یک تعمیرکار خبره و قابل اطمینان مراجعه کنید می‌توانید تصمیم را بپذیرید. با این حال لازم است بدانید معمولا تعمیر به‌صرفه نیست و تعویض تصمیم درست‌تری است. پس برای حفظ سلامتی خود و سرنشینان هم که شده پلوس خودرو را در صورت خراب شدن تعویض کنید تا با خیال راحت به رانندگی بپردازید و بابت هر گونه خطری که از طرف این ناحیه شما و خودرویتان را تهدید می‌کند آسوده خاطر باشید.

علت خرابی پلوس در انواع خودرو

جمع‌بندی

در این مقاله با علت خرابی پلوس، راه‌هایی که از روی آن می‌توانید به خرابی پلوس خودرو پی ببرید، خطرات خرابی خودرو و روش‌های مراقبت از پلوس خودروی خود آشنا شدید. پلوس یکی از مهم‌ترین قطعات در هر خودرویی است که خرابی آن باید جدی گرفته شود و در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد. در صورت خرابی پلوس احتمال قفل کردن فرمان یا چرخ‌های خودرو و رخداد تصادف وجود دارد. تصور کنید که در حال رانندگی هستید و یکدفعه فرمان یا چرخ های خودرو قفل می‌کند و کنترل خودرو از دست شما خارج می‌شود.
پس بهتر است خرابی پلوس را جدی بگیرید و بدون توجه به قیمت تعمیر یا تعویض آن با دیدن هر یک از نشانه‌هایی که در این مقاله مطرح شد به تعمیرگاه مراجعه کنید. تا از حوادث احتمالی و خطرات جانی و مالی دوری نمایید.

کلمه کلیدی: علت خرابی پلوس
کلمات کلیدی فرعی: درآمدن پلوس پراید – شل بودن پیچ پلوس – لقی پلوس – تاب داشتن میل پلوس پراید، خطرات خرابی پلوس

 

کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن