علائم خرابی سه شاخه پلوس در انواع اتومبیل های سواری

نحوه تشخیص علائم خرابی سه شاخه پلوس

زمان مطالعه :

دسته بندی :

مشعلی پلوس و سه شاخه پلوس

نویسنده مطلب :

admin

تاریخ انتشار :

31 خرداد 1401

افراد بسیاری هستند که به موضوع اتومبیل، نحوه کارکرد و حتی تعمیرات خودرو علاقه‌مند بوده و ترجیح می‌دهند اطلاعات پیرامون تجهیزات خودرو را با مطالعه پیرامون قطعات مختلف آن به دست بیاورند. در این مقاله می‌خواهیم با یکدیگر همراه شده و یکی از مباحث پرکاربرد پیرامون پلوس، سه ‌شاخه پلوس و علائم خرابی سه شاخه پلوس بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

پلوس، انتقال‌دهنده نیروی محرکه خودرو

حرکت اتومبیل‌های سواری زمانی صورت می‌گیرد که بتوانند نیروی موتور را از طریق تجهیزات فنی خود به چرخ‌ها منتقل کنند. در واقع نیروی موتور با استفاده از گیربکس و به دنبال آن دیفرانسیل جلو و عقب خودرو و از طریق میله متصل به دیفرانسیل به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این میله به نام پلوس شناخته شده و قطعه‌ای فوق‌العاده حساس و مؤثر در سیستم‌های خودرویی به شمار می‌رود.
درصورتی‌که نیروی انتقال یافته از دیفرانسیل به‌درستی عمل نکند، نیرو به پلوس نرسیده و امکان حرکت چرخ‌ها وجود نخواهد داشت. پلوس ساخته شده از یک عدد سه‌ شاخه و دو مفصل کروی شکل است. نیاز به هماهنگی میان مفاصل پلوس، تلرانس مورد نظر دستگاه را به حد استانداردی رسانده و مانع از لقی و ناهماهنگی میان آن‌ها می‌شود. درصورتی‌که نیرو به‌درستی به سه ‌شاخه پلوس ارسال شود، گشتاور از دیفرانسیل به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

علائم خرابی سه شاخه پلوس

وظیفه و چگونگی پلوس در اتومبیل‌های سواری

ازآنجایی‌که شناخت اجزاء اتومبیل به تشخیص مشکل در صورت لزوم کمک کرده و در پیدا کردن راه‌های تعمیر آن نقشی اساسی دارد، در ابتدا باید نقش پلوس در خودرو را بدانیم. پلوس یکی از قطعات مهم جلوبندی خودرو محسوب میشود و وظیفه آن انتقال نیروی موتور از گیربکس به چرخ‌های جلو و عقب، بسته به نوع دیفرانسیل است.
همین امر موجب به حرکت درآمدن اتومبیل شده و در جاده‌های پر پیچ‌وخم به بهتر شدن سواری خودرو کمک می‌کند. درصورتی‌که این قطعه دچار شکستگی و خرابی گردد، حرکت با خودرو را دچار مشکل خواهد کرد. دانستن علائم خرابی سه شاخه پلوس، به ایمنی در حرکت کمک بسیاری کرده و راه‌های تشخیص و دانش در مورد علت شکستن سه‌ شاخه پلوس کمک بسیاری به رانندگان می‌کند.

چگونه متوجه علائم خرابی سه شاخه پلوس شویم؟ نشانه و علائم آن

برای یافتن جواب این پرسش، لازم است راننده به هنگام حرکت به صداهای موجود در اتومبیل توجه کند. به‌عنوان ‌مثال زمانی که اتومبیل درحالت چرخش بوده و می‌خواهد فرمان را چرخانده و مسیری را دور بزند، اگر پلوس دچار مشکل باشد صدایی ناهنجار ایجاد خواهد شد. در این‌جور مواقع به جهت اطمینان از شرایط موجود فرمان را به راست و چپ بچرخانید. درصورتی‌که صدای کشیدگی مقطعی به صفحه فلزی پدیدار شد، پلوس اتومبیل به همان جهت چرخش فرمان، دچار مشکل و شکستگی شده است.
درصورتی‌که با سرعت‌بالا درحال حرکت بودید و دنده به لرزش درآمد، این حدس را بزنید که پلوس اتومبیل شما دچار مشکل شده و انتقال نیرو را به‌درستی انجام نمی‌دهد. حتی ممکن است با فشار به پدال گاز برای افزایش سرعت، زمانی که پا از پدال برداشته شده یا فشار کم می‌شود، صدای تقه کرده و به شما این پیام را برساند که پلوس خودرو ایراد پیدا کرده است.

سه‌ شاخه پلوس، قطعه‌ای استراتژیک در انواع خودرو

سه ‌شاخه پلوس قطعه‌ای حیاتی در به حرکت درآمدن خودرو، بالا بردن سرعت و گرفتن سواری آرامش‌بخش از اتومبیل است. خرابی این قطعه با ضربه و ایجاد صداهای ناهماهنگ تشخیص داده می‌شود. این ضربه‌ها در اثر تکان های ایجاد شده بر روی دسته‌دنده بوده و در سرعت‌های بالا موجب لرزش اتاقک اتومبیل می‌شود.
درصورتی‌که به‌سرعت به تعمیر یا تعویض آن پرداخته نشود، احتمال آسیب بیشتر به سایر قطعات بوده و موجب می‌شود دسته موتور ببرد. پس در زمان حرکت به صداهای جلو و عقب ماشین توجه کنید. ابتدا و انتهای میله پلوس به چرخ‌ها متصل بوده و در صورت ایراد، صدای تق‌تق ناهنجاری از برخورد آن ایجاد می‌شود.

علائم خرابی سه شاخه پلوس در خودرو های سواری
عدم تعویض سه شاخه پلوس و خطرات ناشی از آن

درصورتی که موفق به تشخیص مشکل در پلوس و سه شاخه خودروی خود شدید، حتماً برای تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید. عدم توجه به این موضوع شما را دچار خطرات و مشکلات بزرگ‌تری می‌کند. همچون شکستن محفظه ساچمه‌ها و از کار افتادن امکان حرکت چرخ‌ها که خود موجب قفل شدن فرمان می‌شود. خورد شدن سه شاخه پلوس به گیربکس اتومبیل خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند. حتی ممکن است موجب از دست دادن کنترل اتومبیل شده و خودرو از مسیر منحرف گردد.

نتیجه‌گیری

سه شاخه پلوس از جمله قطعات فوق‌العاده مهم در انتقال قدرت موتور به چرخ‌های اتومبیل بوده و موجبات حرکت خودرو را فراهم می‌کند. گاهی اوقات به‌واسطه دست‌انداز، تصادفات و یا موارد دیگر، سه شاخه پلوس دچار مشکل شده و خورد می‌شود. شناخت علائم به راننده کمک می‌کند تا هرچه زودتر به تعمیر و تعویض آن پرداخته و مانع از وقوع صدمات جبران‌ناپذیر شود.
برای خرید کلیه قطعات و لوازم یدکی خودرو با بهترین کیفیت میتوانید از اینجا اقدام کنید.

کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن