با علائم خرابی پلوس آشنا شوید :

علائم خرابی پلوس

زمان مطالعه :

10

دسته بندی :

سر پلوس

نویسنده مطلب :

admin

تاریخ انتشار :

7 تیر 1401

پلوس قطعه‌ای بسیار مهم در خودرو است. وظیفه اصلی پلوس خودرو انتقال قدرت پیشرانه موتور به چرخ‌ها و به حرکت در آوردن آن‌ها است. مهم‌ترین فاکتوری که بر طول عمر پلوس خودرو شما تاثیر می‌گذارد، شیوه رانندگی شما است. یک رانندگی روان و صحیح باعث افزایش طول عمر پلوس و اجزای آن می‌شود. در غیر این صورت پلوس‌ها هر چند وقت یکبار به تعویض نیاز پیدا می‌کنند. در این مطلب قصد داریم که به مهم‌ترین علائم خرابی پلوس در خودروهای مختلف و شیوه شناسایی آن‌ها بپردازیم. همچنین سعی شده است که راهکارهای مناسبی در جهت افزایش کارایی و طول عمر مفید پلوس‌ها ارائه شود.

علائم خرابی پلوس 206

خودرو 206 یکی از محبوب‌ترین محصولات ایران خودرو در جامعه است. وزن پایین و شتاب بالای این خودرو باعث می‌شود که رانندگان به خوبی بر شرایط خودرو تسلط داشته باشند. اما این سرعت بالا همیشه مزیت به حساب نمی‌آید. گاهی سرعت بالای خودرو باعث عبور بی ملاحظه رانندگان از روی سرعت گیرها و سایر موانع جاده می‌شود. همین موضوع می‌تواند به پلوس‌ها ضربه‌های شدیدی را وارد کند.
ضمنا به دلیل فرمان پذیری بالا، برخی از افراد دارای 206 به انجام حرکات خطرناک نمایشی دست می‌زنند. انجام این حرکات فشار زیادی را بر پلوس وارد می‌کند و از آن جایی که این خودروها به منظور ریسینگ و دریفت طراحی نشده‌اند، ممکن است باعث بریده شدن پلوس شود.
مهم ترین علامت خرابی پلوس در همه خودروها شنیده شدن صدای تق تق از چرخ‌ها در هنگام دور زدن است. اگر می‌خواهید بدانید که ایراد به کدام پلوس مربوط است، کافی است فرمان را به همان سمت بپیچانید، اگر صدای تق تق شنیده شد، حتما سرپلوس آن قسمت دچار مشکل شده است. خود کله پلوس هم معمولا در اثر پارگی گردگیر اطراف آن دچار مشکل می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

علائم خرابی پلوس 206

علائم خرابی پلوس پراید

پراید در طول ده سال اخیر پرتیراژترین محصول خودروسازی سایپا بوده است. این خودرو به دلیل قطعات ارزان و کارایی مناسبی که در محیط شهری دارد بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از قطعاتی که در پراید امکان خرابی آن وجود دارد، پلوس است. البته لازم به ذکر است که پلوس اجزای مختلفی دارد و خرابی هر کدام از این قسمت‌ها می‌تواند عملکرد پلوس را به طور کلی مختل نماید.
برای مثال ممکن است سه شاخه پلوس که در داخل مشعلی پلوس قرار دارد، دچار مشکل شود. این مشکل عموما یکی از شاخه‌های سه شاخه را درگیر می‌کند و باعث به وجود آمدن نوعی خلاصی در آن می‌شود. همین مشکل به ظاهر کوچک باعث به وجود آمدن صدای تق تق در چرخ‌ها در هنگام شروع به حرکت می‌شود.
همچنین ممکن است در هنگام خرابی کله پلوس، چرخ‌ها به طور کلی قفل شوند و خودرو حرکت نکند. این خرابی معمولا به بلبرینگ‌های کله پلوس مربوط می‌شود که به آن خواهیم پرداخت. نکته مهم برای دارندگان خودرو پراید، حمل نکردن بار اضافی است. تحمیل بار زیادتر از حد، به تدریج به پلوس‌ها آسیب زده و باعث ایجاد علائم خرابی پلوس در آن‌ها می‌شود.

علائم خرابی پلوس پراید
تست خرابی پلوس پراید

دو تست خوب برای تشخیص خرابی پلوس در پراید و سایر خودروها وجود دارد. یک روش آن است که شما به طور کامل فرمان را به یک سمت بپیچانید و خودرو را حرکت دهید. در این هنگام اگر هرگونه صدای تق تق شنیدید، یعنی یک جای پلوس ایراد دارد. این ایراد معمولا به سرپلوس مربوط می‌شود.
در تست دوم لازم است که رینگ و لاستیک را جدا کنید. به گونه‌ای که میله پلوس در دسترس شما باشد. حال میله را با دست خود گرفته و در جهات مختلف تکان دهید. این تکان اگر باعث جابه‌جایی خیلی زیاد پلوس شود، نشان دهنده وجود مشکل در پلوس شماست. این مشکل می‌تواند به خارهای پلوس مربوط باشد که در این صورت باید پلوس را تعویض کنید. توجه داشته باشید که یک پلوس سالم هم به میزان خیلی کمی در جهات بالا و پایین خلاصی دارد. اما این میزان محسوس نبوده و باعث ایجاد صدای نامعارفی نخواهد شد.

علائم خرابی پلوس پژو

خودروهای سری پژو هم در صورت رانندگی نامناسب و یا فرسودگی گردگیر، پس از مدتی به تعویض پلوس نیاز پیدا می‌کنند. البته باتوجه به بالابودن قیمت برخی افراد تنها قطعه خراب شده پلوس را خریداری می‌کنند و از تعویض پلوس به صورت یک جا خودداری می‌کنند. ضمنا می‌توان قطعه خراب شده را تراشکاری نیز نمود، اگرچه این کار در خصوص پلوس توصیه نمی‌شود.
یکی از علائم خرابی پلوس در پژو، علاوه بر صدای تق تق در هنگام پیچیدن، ایجاد لرزش در اتاق و بدنه خودرو در سرعت‌های بالا است. در صورتی که پلوس پژو دچار مشکل باشد، در سرعت‌های بالا ، اتاق می‌لرزد و صدای لرزش فرمان شنیده می‌شود. علاوه بر آن لرزش سردنده نیز ممکن است اتفاق بیافتد. در این هنگام معمولا گیربکس هم دچار مشکل شده است. در خودروهای سری پژو و تندر باید گردگیرها حتما به صورت دوره‌ای چک شوند. پارگی گردگیر در این خودروها رایج است و باعث خروج واسکازین گیربکس و خشک کار کردن آن می‌شود. این مورد باعث آسیب دیدن همزمان پلوس و گیربکس خواهد شد.

خطر بریدن پلوس

خرابی پلوس یکی از مواردی است که باید سریعا به آن رسیدگی شود. خرابی این قطعه ممکن است باعث به وجود آمدن سوانح جبران ناپذیر جانی و مالی شود. در صورتی که پلوس آسیب دیده در اسرع وقت تعویض نگردد ممکن است چرخ‌ها در هنگام رانندگی با سرعت بالا قفل شوند و راننده هیچگونه کنترلی بر خودرو نداشته باشد.
همچنین خرابی پلوس در صورت عدم رسیدگی به گیربکس هم آسیب می‌زند و آن را دچار اشکال می‌کند. همین موضوع می‌تواند هزینه‌های زیادی را به صاحبان خودرو تحمیل نماید. یکی از علائم خرابی پلوس وارد شدن تکان‌های شدیدی به بدنه خودرو است این تکان‌ها ممکن است به دسته موتورها آسیب بزند و به فرد هزینه مضاعفی را تحمیل نماید.
در برخی موارد هم دیده شده که در اثر خرد شدن بلبرینگ‌ها، فرمان قفل شده و ماشین دچار واژگونی یا سانحه شده است، که این موضوع متاسفانه اغلب باعث آسیب دیدن سرنشینان و راننده می‌شود.

علائم خرابی فنر پلوس

فنر پلوس قطعه‌ای است که در داخل مشعلی قرار گرفته و با سه شاخه پلوس در ارتباط است. وظیفه اصلی این قطعه گرفتن نوسانات و ضربه‌های وارد شده به پلوس است. در صورتی که فنر پلوس به خوبی کار نکند و یا شکسته شود، طبیعتا صدای تق تق مجددا از چرخ‌ها شنیده می‌شود.
فنر سمت شاگرد معمولا بلندتر است و بیشتر دچار شکستگی می‌شود، البته این موضوع به معنی آسیب ندیدن فنر سمت راننده نیست. در هنگامی که فنر پلوس آسیب دیده باشد، هنگام چرخاندن فرمان به سمتی که آسیب در آن وجود دارد، نوعی ضربه به دست راننده وارد می‌شود. در این هنگام بهتر است به یک مکانیک ماهر مراجعه نمایید، چراکه تشخیص آسیب دیدگی فنر پلوس کار هرکسی نیست.

علائم خرابی فنر پلوس
علائم خرابی بلبرینگ پلوس 405

بلبرینگ‌ها یا ساچمه‌ها در قسمت کله پلوس قرار دارند و باعث انتقال روان نیروی پیشرانه به چرخ‌ها می‌شوند. این بلبرینگ‌ها ممکن است در اثر ضرباتی که به خودرو وارد می‌شود، دچار شکستگی یا خردشدگی شوند. همین موضوع می‌تواند مشکلاتی را در حرکت و کنترل خودرو ایجاد کند.
همانطور که گفته شد، یکی از علائم خرابی پلوس قفل شدن چرخ‌ها و فرمان بود. این حالت ممکن است بلافاصله پس از روشن کردن ماشین و یا در هنگام حرکت رخ دهد. در صورتی که بلبرینگ‌ها در هنگام حرکت دچار آسیب شوند، ممکن است سانحه‌ای مانند واژگونی خودرو اتفاق بیفتد.

علائم خرابی کله پلوس

خرابی پلوس خودروها بیشتر در قسمت کله پلوس رخ می‌دهد. آسیب دیدن به کله پلوس می‌تواند در اثر آسیب دیدن بلبرینگ‌ها باشد و یا در اثر اصطکاک کله پلوس با گیربکس رخ دهد. این اتفاق ممکن است در صورتی که گردگیر پلوس دچار آسیب شود، به وقوع بپیوندد. پارگی گردگیر، باعث نشتی گریس و روغن این قسمت شده و به تدریج به سرپلوس و جعبه دنده آسیب می‌زند.
شنیدن صدای تق در هنگام کم یا زیاد شدن گاز می‌تواند از علائم خرابی این قسمت از پلوس باشد. همچنین در پیچ‌ها صدای تق تق از سمت چرخ‌ها شنیده می‌شود. ضمنا ممکن است در سرعت‌های بالا فرمان و اتاق خودرو دچار لرزش شوند. اگر هر یک از علائم فوق را مشاهده کردید بایستی سریعتا نسبت به تعمیر سرپلوس اقدام نمایید، در غیر این صورت بلبرینگ‌ها دچار مشکل می‌شوند و ممکن است سانحه ایجاد شود.

علائم خرابی کله پلوس
علائم خرابی بلبرینگ وسط پلوس 206

خرابی این قسمت از سرپلوس هم علائمی مشابه با سایر موارد فوق دارد. راننده به شکل واضحی متوجه تکان خوردن فرمان خودرو در هنگام حرکت و شنیده شدن صدای تق تق خواهد شد. به همین منظور لازم است که بلبرینگ وسط پلوس تعویض شود. قیمت این بلبرینگ در محدوده قیمتی 30 الی 100 هزار تومان قرار دارد.
همانطور که گفته شد، به منظور از بین بردن علائم خرابی پلوس، بایستی بلبرینگ وسط چک شده و در صورت لزوم تعویض گردد. به منظور تعویض این قطعه در خودرو 206 ابتدا چرخ‌ها را در میاوریم. سپس پیچ‌های سرپلوس را شل می‌کنیم. حال زیر ماشین جک میزنیم و خرک می‌کنیم.
انجام این قسمت نیاز به تجربه زیادی دارد. حال سینی موتور را باز کرده و واسکازین را تخلیه می‌کنیم. در صورت کم بودن روغن گیربکس باید به پارگی گردگیر پلوس هم شک کرد. درکنار محل تخلیه واسکازین معمولا مهره‌های سرپلوس قرار دارند. این مهره‌ها را باز کرده سپس به وسیله‌ میله‌ای مخصوص و اهرم مانند باید سیبک را از محل خود خارج کنیم.
پس از طی کردن مراحل فوق به وسیله اهرم باید طبق را از سگ دست جدا کنیم. به منظور جا انداختن دوباره این قطعات لازم است که از جک و اهرم کمک بگیریم. سپس پیچ‌هایی که دسته موتور را به پلوس متصل می‌کند باز کرده و پلوس را خارج می‌کنیم. پس از طی این مراحل بهتر است که پلوس را نزد تراشکار ببریم تا بلبرینگ وسط را برای ما تعویض کند. اگرچه خود مکانیک هم می‌تواند به وسیله ضربه این کار را انجام دهد، اما کار دشواری است.

علائم خرابی بلبرینگ پلوس

خراب شدن بلبرینگ پلوس از آخرین مراحل خرابی پلوس است. یعنی معمولا بلبرینگ در ابتدا خراب نمی‌شود. معمولا ابتدا گردگیر یا سه شاخه دچار مشکل می‌شوند و سپس در صورت عدم تعمیر، آن را به سایر بخش‌های پلوس و گیربکس انتقال می‌دهند. معمولا بروز علائم خرابی پلوس به شیوه نادرست رانندگی ارتباط دارد. برای مثال استفاده نادرست از ترمز دستی و یا رها کردن نابهنگام کلاچ می‌تواند به پلوس آسیب بزند.
آسیب هر یک از بخش‌های پلوس، سرپلوس را از حالت تعادل خارج کرده و باعث بروز صدای تق تق می‌شود. در صورتی که خودرو در این مرحله تعمیر شود، معمولا مشکل بیشتری به وجود نمی‌آید. اما اگر به آن رسیدگی نشود، ممکن است این مشکل باعث خرد شدن بلبرینگ‌ها شده و یا به گیربکس آسیب بزند. متعاقب آسیب دیدن بلبرینگ‌ها، حرکت چرخ‌ها مختل شده و اصطلاحا چرخ قفل می‌شود. در این هنگام خودرو از کنترل راننده خارج می‌شود و شرایط وحشتناکی را پدید می‌آورد.

علائم خرابی بلبیرینگ پلوس
جمع بندی

پلوس در همه خودروها یک وظیفه مشخص را بر عهده دارد و آن هم انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها است. در خودروهای دیفرانسیل جلو، پلوس در قسمت جلویی ماشین قرار دارد. نوع پلوس در خودروهای دارای ترمز ABS و معمولی با یکدیگر تفاوت دارد، به همین منظور باید در هنگام خرید پلوس حتما به این نکته دقت کنیم.
علائم خرابی پلوس در خودروهای مختلف تقریبا به هم شباهت دارد. در همه‌ خودروها این اشکال موجب بروز صدای تق تق در هنگام پیچیدن می‌شود. این موضوع اصلی‌ترین راه تشخیص ایراد در پلوس خودرو است. خرابی گردگیر پلوس در خودرو تندر 90 بیشتر دیده می‌شود. این اختلال می‌تواند باعث ساییدگی سرپلوس و گیربکس شود، به همین دلیل سلامت گردگیر پلوس باید به صورت دوره‌ای و مداوم چک شود.
آسیب دیدن هر یک از اجزای پلوس می‌تواند عملکرد آن را مختل کند. حساس‌ترین قطعه در پلوس سرپلوس است. این قطعه به وسیله ساچمه و بلبرینگ هایی که در خود دارد، نیروی پیشران موتور را با کمترین اصطکاک و اتلاف نیرو به چرخ منتقل می‌کند. آسیب دیدن بلبرینگ‌ها در هنگام حرکت، خطر وقوع تصادف را خیلی بالا می‌برد و خودرو را از کنترل خارج می‌کند. مورد دیگری که در خرابی پلوس اهمیت دارد، خرید قطعات با کیفیت است. بهتر است قطعات خود را از برندهای شناخته شده‌ایی تهیه نمایید.

عبارت اصلی: علائم خرابی پلوس

 

کلمات کلیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن